fredag 7 mars 2014

Bokbloggsjerka 7-10 mars

Det är fradag och självklart är det då dags för det obligatoriska fredagsnöjet, dvs Annikas Bokbloggsjerka. Idag har Annika hämtat sin fråga från en artikel i The Guardian

 Which book will never be find on your shelves?

Nu är det ju så att det är väldigt, väldigt få böcker som stannar i mina bokhyllor, de flesta går vidare till släkt, vänner, skänks till second-hand, säljs osv efter att jag läst dem och det är bara de som jag gillar allra mest som stannar i bokhyllan. Så jag får nog vidareutveckla frågan till att gälla vilka böcker jag aldrig skulle läsa... dvs de böcker som aldrig ens skulle ha chans att hamna i min bokhylla.
Och hur jag än funderar så finns det inga sådana. Jag gillar inte sci-fi, men om boken annars intresserar mig tillräckligt mycket så kan jag tänka mig att läsa den. Jag är inte speciellt intresserad av självhjälpsböcker, men har ändå läst sådana. Jag är inte religiös, men kan tänka mig att läsa andlig litteratur av bara nyfikenhet "Vad är det folk ser i detta?" och har läst Bibeln, Koranen, Mormons bok osv osv.  Och faktiskt så har jag  Bibeln i bokhyllan och Koranen finns också någonstans här hemma. Och Mormons Bok skulle jag vilja ha i bokhyllan också. Jag läser erotik, "porr", romantik, reportage, dokumentär, krigsböcker. En del av tjusningen med att läsa är för mig att utmana mig själv hela tiden och bredda mitt läsande så mycket som möjligt. Och det gör också att nästan vilken typ av bok som helst har möjlighet att hamna i min bokhylla.

Så hur jag än rådbråkar min stackars hjärna så kommer jag inte på någon bok som jag absolut inte skulle vilja läsa och som alltså då inte skulle ha en chans att hamna i min bokhylla...






21 kommentarer:

  1. Det är den där nyfikenheten! Man vill ju veta..

    SvaraRadera
  2. Härligt att kunna läsa alla genrer!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker egentligen som du, jag kan inte döma ut en hel genre, men vissa människors böcker klarar jag bara inte av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - det är egentligen inte en hel genre man inte klarar av utan oftast är det ju enskilda författare som inte passar en.

      Radera
  4. Lite grann håller jag med dig faktiskt. Det finns ett värde med att läsa just de böcker som egentligen inte intresserar en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ibland märker man till sin höpnad att man kanske gillar just de böckerna!

      Radera
  5. Bra med böcker som får vandra vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag behålla alla så skulle nog inte huset räcka till.

      Radera
  6. Det var verkligen ingen lätt fråga och jag vågar inte vara kategorisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det ändå dyker upp något som man frestas att läsa trots att det är "fel" genre.

      Radera
  7. JAg tolkade också frågan som böcker jag inte kommer att läsa eftersom jag mest lånar. Hade också svårt att komma fram till ett svar för vill liksom du veta hur andra tänker och sådär, försöka få lite nytt perspektiv :)

    SvaraRadera
  8. Självhjälpsböcker kommer nog aldrig flytta in i min bokhylla.

    SvaraRadera
  9. Jag läser också det mesta, njaa kanske inte erotik, men annars.
    MIa

    SvaraRadera
  10. Gillar din öppensinnade inställning, man vet ju aldrig liksom :)

    SvaraRadera
  11. Det är en väldigt svår fråga för man vet aldrig vad man har lust att läsa i framtiden.

    SvaraRadera
  12. Jag har samlat på mig böcker i drygt 40 år, så jag har alla möjliga sorters litteratur...

    SvaraRadera
  13. Känner på samma sätt. Sen får man böcker och blir utmanad till att läsa böcker genom cirklar och liknande som man först inte trodde man skulle läsa.

    SvaraRadera
  14. Jag försöker att vara så varierad som möjligt när det kommer till skönlitteratur och testa lite av allt, men sedan finns det en hel del non-fiction som jag faktiskt inte kan uppbåda något som helst intresse inför.

    SvaraRadera