lördag 29 mars 2014

Jubileumsmord

Titel: Jubileumsmord
Författare: Jan Mårtenson
Format: Inbunden
Antal sidor: 217
Förlag: Wahlström & Widstrand

"För 40 böcker sedan föddes den stillsamme antikhandlaren Johan Kristian Homan i Helgeandsmordet. Han bor sedan dess på Köpmantorget 10 i Gamla stan, har sin antikhandel på Köpmangatan och hamnar fortfarande i den ena mordhärvan efter den andra.
Prästsonen Homan är en typisk antihjälte. Han älskar god mat, goda viner och att filosofera över livet med sin sambo, Cléo de Merode. Hon har blå svans och blå öron och kommer från Siam, numera Thailand. De står varandra nära och frågan är väl om det är Homan som har katt eller Cléo som har en människa.

I Johan Kristian Homans värld finns mer antikviteter, konst och kultur än våld. Morden, ganska få, sker mellan kapitlen och det flyter mer röd bordeaux än blod över sidorna. Böckerna spänner över vida fält, från marinarkeologi och sjunkna skepp till Castros diktatur på Kuba, från KGB i Sverige till midsommarfirande i Bergslagen. Men Stockholm och Gamla Stan står alltid i centrum."

---------------------------------------------------

Jag är definitivt en Homanfan även om jag inte kommit riktigt så långt att jag gått med i Homansällskapet . Men jag har kommit så pass långt att jag inte kan motstå en Homandeckare när jag får syn på en. Och när det nu gavs ut en jubileumsbok så var jag ju bara tvungen att ha den.

Jag brukar klaga på att man i många deckare inte fokuserar tillräckligt på själva brottet och uppklarnandet av det utan lägger alltför stor vikt vid detektivens/polisens privatliv, som ofta är ganska problematisk med alkoholmissbruk och problem i personliga relationer osv. När det gäller en Homandeckare är det tvärtom. Man förväntar sig att en Homandeckare handlar om så mycket mer än "bara" ett brott - den ska innehålla en hel massa om historia, konst, antikviteter osv och själva brottet blir nästan en bisak.

Jubileumsmord är den 40 boken i ordningen om antikhandlare Johan Kristian Homan och den innehåller 11 Homanäventyr i novellform som inte getts ut tidigare. Trots att detta är material i god Homan-anda så blir jag lite besviken, jag tycker inte att novellformen riktigt passar för Homan. Det får inte riktigt plats med tillräckligt av det innehåll som kännetecknar ett Homanäventyr (konst, kultur osv). Men annars är Jubileumsmord av god Mårtensonkvalitet, lättläst och alltid med en liten extra knorr i slutet. Och boken är ändå ett måste för den som gillar Homandeckare. Och nästa steg för mig blir nog att gå med i Homansällskapet!

Jubileumsmord finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar