onsdag 12 mars 2014

Överenskommelser

Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt
Format: Inb
Antal sidor: 381
Förlag: Damm förlag

"Det är december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon - Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han - karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet. Hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat - planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth..."

----------------------------------


Jag har varit nyfiken på Simona Ahrnstedt ett bra tag och nu när två av hennes böcker dök upp på bokrean så passade jag på att köpa både del ett och två i serien om Slottet Wadenstierna. När det gäller romance är jag periodare så det händer lite då och då att jag hamnar i en period då jag riktigt frossar i den genren. Oftast handlar det då om utländska författare, men nu när Sverige också fått en riktig romance-författare i Simona Ahrnstedt så var jag ju bara tvungen att bekanta mig med hennes böcker

Överenskommelser är första delen i serien om slottet Wadenstierna och redan när jag läst de första sidorna så inser jag att det här är en riktig bladvändare! Det går bara inte att sluta läsa! Jag läser så ögonen blöder och kan inte sluta. Och det är inte för att veta hur det hela slutar, för i en romance-roman är ju slutet givet, man behöver inte vara raketforskare precis för att kunna räkna ut att det hela ändå kommer att sluta lyckligt. Men jag vill veta vad som händer på vägen dit. Och vägen dit är fullt av stormig kärlek, passion, missförstånd och förvecklingar till den milda grad att man knappt hinner andas ut emellan.

Jag tycker om huvudpersonerna Beatrice och Seth. Speciellt mycket gillar jag det faktum att Beatrice är en självständig, stark kvinna i en tid då kvinnor förväntades vara väna, ljuva varelser utan egen vilja och som alltid, alltid styrdes av en man. Det var först pappan som bestämde över kvinnan och sedan äkta maken och kvinnor behandlades nästintill som handelsvaror. Och det får man en liten smak av när Beatrice tvingas gifta sig med Rosenschiöld.

Jag har nu direkt efter Överenskommelser också läst nästa bok, Betvingade, och recension på den kommer inom kort.

Mer om Simona Ahrnstedt och hennes böcker kan du läsa här

Överenskommelser finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar