måndag 31 mars 2014

Storm över högländerna

Titel: Storm över högländerna
Författare: Christina Courtenay
Format: Inb
Antal sidor: 329
Förlag: EA Förlag

" Sviken av sin bror och sin ungdomskärlek behöver Brice Kinross en ny start i livet. Han välkomnar möjligheten att lämna Sverige för det skotska höglandet och ta över familjegodset.
Året är 1754 och det är stora problem på Rosyth Estate. Brice anländer till Skottland i efterdyningarna av engelbsmännens hämnd över skottarnas uppror. Godset är i ruiner och pengarna försvunna.
Brice får en allierad i den vackra, rödhåriga Marsaili Buchanan som sköter hushållet.
Men kan han lita på henne? Marsaili som är fast besluten att skapa sig en bättre framtid arbetar hårt på godset men kanske ännu hårdare på att hålla männen ifrån sig. Men nu dras hon oemotståndligt till den nye klanledaren. Och även om Brice gjort klart att han inte tänker binda sig vid någon igen, kan han inte helt motstå sina känslor.
Men den unge lairden har verkligen mer än romantik att tänka på. Förvaltaren är en farlig fiende som inte skyr några medel för att få det han vill - godset, pengarna och Marsaili. Brice liv är i fara..."

-----------------------------------------

Storm över högländerna är en fristående fortsättning på Tigerporten, som jag läste i februari. Jag gillade ju Tigerporten men frågan är om inte jag gillar Storm över högländerna ännu mer.

Huvudpersonerna är så levande att jag sugs med in i handlingen direkt och blir engagerad av händelserna. Marsaili är den typen av kvinna som jag tycker om, handlingskraftig, temperamentsfull och självständig. Hon är den typen som alltid klarar sig oavsett vad hon råkar ut för. Javisst, Brice är en snygging (som romanhjältar brukar vara), men inte så överjordiskt snygg att det skulle göra honom mindre trovärdig. Courtenay går på lite på slak lina när det gäller utseendena men hon lyckas ändå väldigt bra att förmedla hur Marsaili och Brice ser ut utan att gå till överdrifter.

Jag har en liten förkärlek för Skottland (och jag undrar om inte det är nånting som många har), som har ett lite romantiskt skimmer över sig och jag tycker det är roligt att Courtenay förlagt handlingen dit och till tidsperioden efter skottarnas förlust mot engelsmännen. Och återigen  märks det att Courtenay gjort ordentligt med research, Brice och Marsailis äventyr mot bakgrund av de faktiska historiska händelserna får en helt annan trovärdighet på det här sättet.

Storm över högländerna innehåller verkligen allt som en bladvändare ska innehålla, historia, kärlek, spänning och lite humor.  Och inte nog med det, jag gillar omslaget jättemycket och hade nog säkert kunna falla för boken redan för omslagets skull.

Det negativa med Storm över högländerna är samma som med Tigerporten - jag hade velat ha minst 100 sidor till!

Jag hoppas nu att det kommer ännu en fortsättning så jag kan fortsätta följa släkten Kinross öden!

Läs mer om Christina Courtenay och hennes böcker på hennes egen hemsida

Tack EA förlag för rec.exet!

Storm över högländerna finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




1 kommentar: