måndag 2 juni 2014

Fyra generationer kvinnor

Titel: Fyra generationer kvinnor
Författare: Anita Hammarstedt
Format: Häftad
Antal sidor: 364
Förlag: Edera Förlag

"Christina, Emilia, Olga och Sigrid är fyra generationer kvinnor. Anita Hammarstedt följer dem och deras familjer från tidigt 1800-tal till 1900-talet med dess två världskrig.

Att tjäna som piga tills man gifte sig var det vanliga, men flera av dem visade sig också vara duktiga entreprenörer, samtidigt som de tog hand om hem och barn.

Fyra generationer kvinnor utspelar sig framför allt i de sörmländska samhällena Malmköping och Valla, men också i det snabbt växande Stockholm."


--------------------------------------------------


Släktforskning är nånting som jag alltid tyckt verkar både roligt och intressant. Tänk då att kunna få fram såpass mycket som Anita Hammarstedt gjort och att kunna följa sina förfäders liv från början av 1800-talet tills idag. När man läser släktkrönikor så är det ofta adel och högreståndsmänniskor det handlar om och alltför sällan de "vanliga" människorna. Fyra generationer kvinnor är istället en släktkrönika om de vanliga människorna, kvinnorna i Hammarstedts egen släkt. Och Anita Hammarstedt har gjort grundlig research när hon skrivit boken, det märks.

När man läser om Christina, Emilia och Sigrid blir man helt förundrad över hur de orkade. Inte nog med att de födde massor av barn (av vilka alla inte överlevde) men  så tog de också hand om hemmet och barnen och som om det inte var nog så såg de också till att ha någon sysselsättning som bidrog till att få in extra pengar till försörjningen. Det är rent häpnadsväckande hur driftiga kvinnorna var på den tiden. Intressant är också att följa familjerna genom de stora världshändelserna, t ex världskrigen. Överhuvudtaget är det intressant att få följa, på ett mer personligt sätt, en vanlig familjs/släkts liv mot bakgrund av samhällsutvecklingen och händelserna i Sverige och omvärlden.
När jag läser den här boken tänker jag automatiskt på min egen mormor som fick x antal barn varav 10 överlevde och de barnen skulle mormor och morfar skaffa fram mat och kläder åt. De hade det inte fett men på något sätt så klarade de det, men man undrar ju hur de fick det att gå ihop.

Jag gillar såna här släktkrönikor om helt vanliga familjer/släkter.  Men inget ros utan ris...jag funderade på några små detaljer medans jag läste.Jag skulle gärna velat ha mer berättande "inifrån" och inte bara "utifrån". Jag hade nog kommit närmare händelserna om kvinnorna själva fått berätta istället för att berättaren "tittar in" och beskriver det hen ser. Och så saknar jag faktiskt fotografier (hade varit roligt att se bilder på kvinnorna och deras familjer) och/eller illustrationer och kanske också ett släktträd. Att det inte finns några fotografier med  kan jag tänka mig är av ekonomiska skäl och det är ju förståeligt, men det hade ju varit roligt att få se kvinnorna och deras familjer på bild. Ett släktträd är ju ingen nödvändighet i o m att det är så lätt att hålla reda på de olika personerna och hur de är släkt med varandra, men det hade varit ett trevligt inslag och gjort det ännu lättare att hålla reda på hela släkten.

Tack Anita Hammarstedt för rec.exet!

Fyra generationer kvinnor finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar