torsdag 12 juni 2014

Gå om intet

Titel: Gå om intet
Författare: Sandra Gustafsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 148
Förlag: HOI Förlag

" Joakim har mördats. Flickvännen Saras och hans bror Tobias versioner om vad som har hänt går dramatiskt isär. Är Saras stora kärlek till Tobias äkta eller är hon i själva verket en psykiskt sjuk människa som är beredd att göra allt för att manipulera sin omgivning, precis som Tobias påstår?

Vi möter två människor som har kämpat i hela sina liv. Tobias med en stark hatkärlek till sin familj, och Sara som har utplånat sig själv i sin strävan efter att passa in. När de nu på olika sätt försöker kontrollera sin omgivning och sin verklighet går ingenting som de planerat."


------------------------------------------------


Direkt när jag börjar läsa Gå om intet lever jag mig in i handlingen och börjar fundera på vem som gjort vad. Man lär tyvärr inte känna någon av personerna speciellt väl så jag tycker inte speciellt bra om någon av dem, Joakim är bortskämd och lite dryg, Tobias är manipulativ och hämndlysten, Sara är velig och lättpåverkad. Det känns inte som någon av dem egentligen har speciellt många positiva egenskaper. Men boken är ju bara på knappt 150 sidor så det finns ju inte heller riktigt utrymme för att gå närmare in på huvudpersonernas bakgrund och egenskaper.
Berättelsen är väldigt mörk och ångestframkallande men jag önskar att författaren fortsatt lite till, jag hade mer än gärna velat veta mer om hur det gick sen och kanske om det fanns någon ljusglimt i fortsättningen för Sara eller Tobias.

Sandra Gustafssons Gå om intet är lättläst och spännande och det går inte att släppa den ur händerna förräns man läst sista sidan.

Tack HOI Förlag för rec.exet!

Gå om intet finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar