söndag 22 juni 2014

Ske din vilja (The Tudors del 1)

Titel: Ske din vilja (The Tudors del 1)
Författare: Anne Gracie
Format: Inbunden
Antal sidor: 363
Förlag: Förlaget Harlequin

"Englands kung Henrik VIII har stora bekymmer kring religiösa motsättningar som sprider sig i kungariket och ständigt ändrade allianser med olika länder. Trots det är han helt fokuserad på skillsmässan från drottning Katarina av Aragonien. Orsaken till den extrema brådskan är att kungen önskar sig en arvinge och han har precis mött kvinnan som håller hans öde i sina händer - lady Anne Boleyn, arton år och i sin ungdoms fulla blomstring. Men sker deras möte av en slump, eller är det en del av lady Annes fars plan för att gynna sin egen familj?

När den nya romansen slår ut i full blom orsakar den drottningen hjärtesorg och huvudbry för kungens personlige kaplan, kardinal Wolsey. En gång i tiden var han kungadömets ombud för att organisera diplomatiska förbindelser, men nu sliter han hårt för att vinna kyrkans samtycke till kungens skillsmässa. Eftersom lojaliteter ifrågasätts och kyrkans inflytande är hotat av den allt djärvare kungen ligger hela rikets öde i vågskålen."

----------------------------------------------------


Ske din vilja är första delen i trilogin The Tudors som är baserad på TV-serien med samma namn. Oftast är ju ev TV-serie eller film baserad på en bok men den här gången är det tvärtom. Som tur är så har jag inte sett serien så jag kunde läsa trilogin utan att ha "färdiga" bilder i huvudet och utan att ha en massa förväntningar baserade på serien. Och i alla fall den här första boken känns verkligen som en "egen" bok, inte något som skrivits på basis av en serie.

Henrik VIII och Anne Boleyn är personer som nog de flesta känner igen, så även jag, trots att jag inte är så väldigt bra på historia (men jag gillar historiska romaner). Det jag omedelbart märker är att Anne Boleyn här porträtteras på ett lite annat sätt än i de flesta andra böcker jag läst. I många andra böcker känns hon nästan som ett offer som tvingas med i sin fars komplotter, men här får jag en lite annan syn på henne. Hon är beräknande och i alla fall i början, mer än gärna med i planerna, och fullt medveten om sin egen makt över Henrik.

Henrik VIII och Katarina av Aragonien


I den här boken är Henrik fortfarande gift med Katarina av Aragonien och det är nu som han träffar Anne Boleyn.




1500-talets England är oerhört intressant att läsa om och Anne Gracie har verkligen lyckats bra med att förvandla en TV-serie till en historisk roman utan att det känns som om man läste ett filmmanus. Nästa del heter Tårar av blod och den är skriven av en annan författare, Elizabeth Massie, och det ska bli spännande att se om hon har lyckats lika bra som Anne Gracie.

Mer om Anne Gracie och de böcker hon skrivit kan du hitta på hennes hemsida

Tack till Förlaget Harlequin för rec.exet!

Ske din vilja finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza
Harlequin









5 kommentarer:

  1. Har sett tv-serien och den gillar jag mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade den så jag får ta mig an tv-serien efter att jag läst böckerna.

      Radera
  2. Har också sett tv- serien och jag älskade den. Den var nog inte så historiskt korrekt men åh så bra.

    SvaraRadera
  3. Älskade tvserien, blir ju helt klart nyfiken på dessa

    SvaraRadera