torsdag 9 april 2015

Och så levde de lyckliga

Titel: Och så levde de lyckliga
Författare: Lucy Dillon
Format: Pocket
Antal sidor: 516
Förlag: Bonnier pocket
Hyllvärmare

"När Anna får ta över den lilla övergivna bokhandeln i Longhampton går hennes dröm i uppfyllelse. Dessutom får hon annat att tänka på än maken Phil, de tre aviga bonusdöttrarna och deras hyperaktiva dalmatiner. Snart är hennes butik fylld av böcker med hisnande berättelser om kärlek, äventyr, hemliga trädgårdar och borttappade hundar. Ändå fattas något i Annas liv.

Annas perfektionistiska väninna Michelle, med sin blomstrande inredningsaffär, har stora planer för framtiden. Men när mörka hemligheter från det förflutna dyker upp och katastrofen hotar att slå sönder tillvaron tvingas de två väninnorna att fatta livsavgörande beslut."

-----------------------------

Feelgood är inte precis en genre som jag läser mycket av men ibland kan det sitta fint med en sådan bok. Jag har läst i alla fall en av Lucy Dillons böcker (Ensamma hjärtan och hemlösa hundar)tidigare och tyckte att det var en trevlig bok.

Själva berättelsen är okomplicerad och kräver inte mycket av läsaren. Ett plus i kanten för mig är att det finns husdjur (hundar) med i berättelsen och att ett genomgående tema är böcker. Det som irriterar mig när det gäller böckerna är att Annas boktips nästan enbart är barn-/ungdomsböcker. Även om många av dem är böcker som jag älskade när jag var yngre så hade jag faktiskt väntat mig att när det nu dräller av boktips i boken så skulle där också finnas tips på vuxenböcker (förutom Agatha Christie, Dorothy Sawyer osv), Anna på Grönkulla och dyl. kan inte appliceras på varje situation i livet. 

Jag kan absolut tänka mig att läsa fler böcker av den här typen, de är perfekta mellanböcker som jag kan ta till när jag vill läsa nånting lättsamt och lättläst. Och Lucy Dillons böcker är onekligen sådana bladvändare att man sugs med och läser drygt 500 sidor utan att man en enda gång önskar att boken skulle ta slut snabbt.

Och så levde de lyckliga finns att köpa hos t ex




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar