lördag 22 augusti 2015

De kallade mig Ise

Titel: De kallade mig Ise
Författare: Madeleine Krell
Format: Kartonnage
Antal sidor: 476
Förlag: Bonnier Carlsen



"Hon kunde knappt tro att det var sant. All stenhård träning hade betalat sig. Provspel för Nike IF:s damlag, Allsvenskan. Alla var förbluffade över Ises talang. Världen låg för hennes fötter. Nu var det allvar.
Men med framgång kommer också förväntningar. Ise hade länge ställt orimliga krav på sig själv.
Hon skulle snart upptäcka att det enda som kunde sätta käppar i hjulet för hennes karriär var hon själv.
Istället för lyckade dribblingar, började hon räkna kalorier. Snart skulle ingenting annat betyda något längre. Ises värld slogs i spillror.
Nu kunde endast ett mirakel rädda henne."

---------------------------------

Jag har nog alltid varit intresserad av det här med ätstörningar. Kanske är det för att sånt är så obegripligt för mig. Jag har läst tillräckligt för att veta hur ätsörningar fungerar osv, ändå kan jag på något sätt inte förstå hur någon kan välja den vägen.

I dagens samhälle ställs hela tiden större och större krav på unga tjejer och smalt anses vara snyggt. Har man då dåligt självförtroende och en skev självbild, kan jag tänka mig att det är lätt att trilla dit, dvs börja kontrollera sin tillvaro genom maten.Jag tackar min lyckliga stjärna för hur jag hade det när jag var i 15-18-årsåldern. Hemma hos oss var det inte utseendet som spelade någon roll utan det var vad du gjorde och hur bra du gjorde det som var det viktiga. Och vi hade ett mycket enkelt förhållningssätt till maten = vällagad mat är gott!Visst har det hänt att jag inte ätit ordentligt nån dag, men det har orsakats av att det t ex varit så stressigt på jobbet att jag inte hunnit. Räkna kalorier skulle jag aldrig orka med! Och jag gillar mat aldeles för mycket för att klara av att avstå.

En del av de böcker om matstörningar som jag läst har handlat just om tjejer som idrottar och jag kan tänka mig att det inte är lätt att hitta den där balansen mellan att äta nyttigt och tillräckligt och att äta för lite. En av mina bekanta håller på med styrketräning och hen har faktiskt berättat att de som håller på med det på en högre nivå visst har ganska lätt att drabbas - och det förvånade mig faktiskt rätt så rejält. Man tänker sig att den som håller på med styrketräning kanske inte smäller i sig vad som helst, men samtidigt hade jag tänkt mig att de skulle vara extra noggranna med att äta bra och rätt.

De kallade mig Ise är en lättläst och stark bok om ett svårt ämne. Och det är perfekt att författaren valt att lägga in kommentarer från vänner och bekanta mellan kapitlena. På det sättet får man också en uppfattning om hur de upplevde det hela.




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar