torsdag 6 augusti 2015

I det fördolda

Titel: I det fördolda
Författare: Jan-Sverre Syvertsen
Format: Pocket
Antal sidor: 301
Förlag: Pocketförlaget
Hyllvärmare

"På ett hotellrum i Reykjavik hittas den norske ambassadören död. Naken och fastbunden i en stol, med en påse av silke över huvudet. Saken känns klar - en sexlek som gick fel. UD i Norge tystar snabbt ner händelsen för att hålla medierna borta. Men vissa detaljer får polisen att misstänka att det trots allt kan handla om mord. Den enda ledtråd man har är att kvinnan som checkade in tillsammans med ambassadören talade norska. Och läget förvärras ytterligare när även ambassadören i Wien hittas död.

Polisinspektör Lisa Lunde vänder sig till psykologen Sander Mørk för att få råd. Hans sakkunskaper har tidigare varit till hjälp i utredningar och nu börjar läget bli desperat. Men fruktar att mördaren ska slå till igen och söker febrilt i männens bakgrund efter ledtrådar. Medan teorierna bara verkar bli allt fler befinner sig hämnaren till slut betydligt närmare än någon av dem kan ana..."

--------------------------------------

I det fördolda är en bok jag haft liggande så länge i bokhyllan att det kändes som att det nog var dags att ta itu med den. Eftersom det här är en författare som jag inte träffat på tidigare så var det lite spännande att se vad jag skulle tycka om boken.

Baksidestexten får mig att förvänta mig en vanlig, okomplicerad deckare och det är precis vad jag får. Det jag tycker skiljer den här deckaren lite från andra är att huvudpersonerna inte verkar ha de, i deckarsammanhang, vanliga missbruksproblemen. Snarare är både poliserna och psykologen befriande normala med vanliga medelsvenssonliv.

I det fördolda är en lättläst deckare som för mig passar perfekt som sängläsning innan jag somnar. Den är inte så intressant att jag inte kan lägga den ifrån mig efter ett par sidor och den är inte så spännande att den håller igång min hjärna så att jag inte kan somna efter att ha lagt ifrån mig boken.

I det fördolda finns att köpa som e-bok hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON

och som pocket hos

Bokbörsen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar