lördag 29 augusti 2015

Kallelsen

Titel: Kallelsen
Författare: Helena Dahlgren
Format: E-novell
Antal sidor: 20
Förlag: Mix förlag


"Det doftar hav och rutten tång i kammaren. Mitt hjärta bultar så att jag tror att bröstkorgen ska sprängas. Långt nere i undervattenstankarna vaknar något till liv. Jag hoppas vid Gud att det somnar igen.

På en glest bebodd ö sitter en kvinna med ett litet barn och väntar på att hennes man ska komma hem från hummerfisket. Men dagarna går och han kommer inte. Märkliga rykten om försvunna koltbarn kretsar på den lilla ön och en morgon står hennes man äntligen vid hennes säng. Men är det verkligen han?"

-----------------------------------
Jag hade tänkt att noveller skulle bli nästa års projekt, men jag har smygstartat så att säga redan nu genom att jag fick några noveller på köpet när jag köpte en ny läsplatta och Kallelsen är en av de novellerna.Det här är verkligen en kort novell, bara ca 15 sidor lång, i slutet kommer sen en ännu kortare liten text som heter Drömmen, på bara två sidor.

Jag läser väldigt sällan skräck eftersom jag har alltför livlig fantasi och är också otroligt bra på att skrämma slag på mig själv pga nånting jag läst.
Nu hade jag inte behövt oroa mig när det gäller Kallelsen för trots att det på bokhandelns sida står att det är en "suggestiv skräckberättelse" så tycker jag inte att berättelsen är varken suggestiv eller skrämmande, den här skulle jag nog ha klarat av att läsa t o m på kvällen när jag är ensam hemma.
Och så stör novellformen mig igen - jag tycker det blir alltför många obesvarade frågor kvar, för mig fungerar en roman så mycket bättre just för att jag där kan få reda på mer om människorna, bakgrunden osv osv.
Men kanske att jag ändrar åsikt när jag väl vant mig mer vid noveller.

Den lilla extra berättelsen, Drömmen, har på ett sätt lite av samma tema som Kallelsen. Även om den tilltalar mig lite mer så känns det som om den bara blivit inkastad som utfyllnad.

Kallelsen finns att köpa hos t ex

Adlibris E-novell
Bokus E-novell
CDON E-novell










1 kommentar:

  1. Jag gillar noveller men vill fortfarande ha ett tydligt slut, annars stör inte kortheten mig. :-)

    SvaraRadera