torsdag 20 augusti 2015

Polarnatt

Titel: Polarnatt
Serie: Systrarna Stiernfors
Författare: Frida Skybäck
Format: Inbunden
Antal sidor: 391
Förlag: Forum bokförlag


"Elisabeth Stiernfors står i tur att gifta sig och sammanförs med den osympatiske friherren von Strauss. När den fattige språkadjunkten Mathias Storm förälskar sig i henne ställs hon inför ett svårt val och den enda hon har att anförtro sig åt är sin kammarflicka Vera. Det leder till en vänskap som växer sig allt starkare - men som också blir allt mer komplicerad. Till sist vet Elisabeth varken ut eller in. Vem är den rätte för henne och vad händer med Vera om hon gifter sigf?
Samtidigt kämpar storasyster Cecilia för att få sitt äktenskap med Jacques Rousseau att fungera. Hon vantrivs på den nergångna Apelgården och snart förstår hon att huset bär på en mörk hemlighet. När ett litet barn lämnas vind för våg på gården och Jacques förbjuder Cecilia att hjälpa det tvingas hon ta ett svårt beslut..."

--------------------------------------
Jag tyckte mycket om Norrsken, första delen i Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors och när jag blev tillfrågad om jag ville läsa del två, Polarnatt, så tackade jag såklart ja, jag ville ju veta hur det går för systrarna.

I Norrsken upplevde jag Cecilia som huvudpersonen och systrarna fick stå tillbaka lite, men i Polarnatt känns det som att alla systrarnas liv får ta lika stor plats i berättelsen och det är positivt i mina ögon eftersom de tre systrarnas liv utvecklas åt olika håll.
I Norrsken fick man läsa om kvinnornas villkor på den tiden men i Polarnatt går det vidare till hur kvinnorna sakta börjar frigöra sig och det är alltid intressant att läsa om.

Skildringen av livet på 1800-talet både när det gäller herrskap och tjänstefolk är klockren och har man väl börjat läsa den här serien går det bara inte att sluta. Jag tyckte om Norrsken man jag måste säga att jag är ännu mer förtjust i Polarnatt så den här serien vill jag, som i vanliga fall inte följer så många serier, definitivt följa och få reda på mer om systrarna Stiernfors liv.

Nästa del aska visst utkomma år 2016 och det ser jag verkligen fram emot!

Min recension av första delen, Norrsken

Stort tack till Frida Skybäck för rec.exet!

Mer om författaren och hennes böcker finns på hennes hemsida


Polarnatt finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok







1 kommentar: