söndag 23 augusti 2015

Riddarfalken från Malta

Titel: Riddarfalken från Malta
Författare: Dashiell Hammett
Format: Inbunden
Antal sidor: 253
Förlag: Norstedts

"En ung, vacker kvinna anlitar privatdetektiven Sam Spade för något som verkar vara ett rutinuppdrag. Men när hans kompanjon kallblodigt mördas börjar Spade ana att han dragits in i en härva där ingen är att lita på och där inga medel skys för att nå fram till målet: den svarta riddarfalken från Malta."

-----------------------------

Det här är nostalgi av stora mått! När jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar så brukade pappa läsa en del av de här hårdkokta deckarna. Och i o m att jag inte bara läste mina egna böcker utan också alla andras så läste jag också de här deckarna. Utöver det så har jag såklart också sett den här som film med Humphrey Bogart.

Författaren Dashiell Hammett sägs vara skaparen av den första trovärdiga detektiven i amerikansk litteratur och han var den som började med den hårdkokta stilen.
På ett sätt blir man ju full i skratt när man läser böckerna nu, men då, för 30-40 år sen var de spännande och huvudpersonen Sam Spade var ju bara så tuff även om Mickey Spillanes Mike Hammer var min absoluta favorit.

Och efter att jag nu läst den här blir jag otroligt sugen på att skaffa fler "gamla godingar", t ex Manhattan-serien, och läsa om vissa av böckerna.







Riddarfalken från Malta finns att köpa hos t ex

Bokbörsen


1 kommentar:

  1. Läst ett par böcker av Dashiel Hammett, Riddarfalken från Malta och Glasnyckeln. Håller än!

    SvaraRadera