lördag 1 augusti 2015

#tonår - Sommarlov med Kulturkollo

Detta inlägg ingår i Kulturkollos utmaning #sommarlovmedkulturkollo. Dagens ord är #tonår.

Det är länge sedan jag var i tonåren. Och då fanns inte samma utbud av tonårslitteratur som det finns nu (i alla fall där jag bodde) så jag är inte alls van vid det och tar numera tillfället i akt och provar lite då och då. I tonåren hade jag nämligen redan plöjt igenom många av klassikerna och fortsatte bara av farten och så läste jag i smyg mammas romantikböcker/tantsnusk. De som gjorde ett outplånligt intryck när det gäller litteratur under de tidiga tonåren var framför allt två böcker/serier




Gulag-arkipelagen av Alexander Solzjenitsyn



Catherine-serien av Juliette Benzoni

Catherine-serien skulle jag vilja läsa om eller i alla fall prova en av böckerna för att se hur fruktansvärt bedrövliga de känns nu. Gulag-arkipelagen vill jag definitivt inte läsa om, det var ett mastodontjobb att komma igenom den och att jag lyckades hade nog mest med viljestyrka att göra - jag hade gett mig den på att komma igenom den.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar