tisdag 4 augusti 2015

Top Ten Tuesday - Sagor

Idag ser det ut att bli relativt fint väder för omväxlings skull. Så på eftermiddagen är det kanske så varmt ute att jag kan sätta mig ett tag på altanen. Alltså ska jag passa på att fixa Top Ten Tuesday så den inte blir liggande .Veckans Top Ten Tuesday, som anordnas av The Broke and the Bookish, handlar om sagor och det här var inte lätt. Trots att det gavs ett par alternativ så det blir nog en kort lista idag


 Ten Fairytale Retellings I've Read/Want To Read (or you could do fairytales I want to be retold or fairytales I love)

---------------

Omgjorda sagor är jag inte så mycket för. Jag har ju sett att det finns en fantasyserie som baseras på kända sagor, men faktiskt så är jag inte det minsta sugen på att läsa den serien (trots de fina, frestande omslagen). Jag behåller helst de inre bilderna av mina favoritsagor intakta och gammeldags. Det blir alltså en kort lista idag och jag listar mina favoritsagor

1. Björken och stjärnan av Zacharias Topelius
2. Adalminas pärla av Zacharias Topelius
3. Tummelisa av H.C. Andersen
4. Den fula ankungen av H.C. Andersen

Överhuvudtaget var Topelius sagor nånting som jag älskade och nu när jag ser titlarna så blir jag så sugen på att läsa om de sagorna. Det var faktiskt hans sagor som gjorde att jag vid 6-7-årsåldern ville bli sagoförfattare när jag blev stor - och det roliga är att mamma sparade häftena där jag skrev mina egna sagor. Jag tror nog att jag måste ta fram och läsa dem igen.




1 kommentar:

  1. Är faktiskt inte säker på att jag läst några sagor av Zacharias Topelius.

    SvaraRadera