torsdag 1 oktober 2015

Fladdermöss - i en värld av ekon

Titel: Fladdermöss - i en värld av ekon
Författare: Johan Eklöf & Jens Rydell
Format: Kartonnage
Antal sidor: 173
Förlag: Hirschfeld förlag

"Vi skymtar deras skuggor i sommarnatten, hör deras parningsrop i höstmörkret och anar de flyktiga silhuetterna i det dunkla gatljuset. Fladdermössen bor i våra hus och jagar i våra trädgårdar och parker. Men vilka är de och hur lever de?
Fladdermöss - i en värld av ekon är den första svenska boken om fladdermössens liv. Den handlar om säregna, fascinerande och mytomspunna djur, däggdjur precis som vi själva men ändå så annorlunda. Boken följer fladdermöss från mayatemplen i Latinamerika till svenska jordkällare, från Kenyas slätter till bergen på Taiwan.
Texterna och fotografierna ger en fantastisk inblick i den värld av ljud och dofter som fladdermössen möter varje natt. Vi får läsa om hur sinnesintryck långt bortom vår mänskliga uppfattningsförmåga formar deras tillvaro. Vi lär känna fladdermössens natur, deras långa historia och relation till människan och får insikt i nyttan de gör i naturen. Natten kommer aldrig mer att kännas ensam."

-----------------------------------------------

Det finns de som tycker att fladdermöss är lite smått otäcka djur som de helst vill slippa. Jag har däremot alltid tyckt att det är intressanta och fascinerande djur trots att jag inte vetat så mycket om dem. Så när jag nu fick chansen att läsa Sveriges första "vuxenbok" om fladdermöss tyckte jag att det skulle bli både kul och intressant.

Fladdermöss har på något sätt alltid varit djur som hör till eftersom jag haft dem i min närhet - när vi var till min fars sommarstuga så kunde man sitta ute på kvällarna och se fladdermössen susa förbi över gårdsplan. Där vi bor nu tog det ett tag innan vi märkte att även här kunde vi se fladdermöss på kvällarna. Och ingen i min familj har någonsin tyckt att de skulle vara farliga eller otäcka utan man fick lära sig redan som barn att fladdermöss ska man vara rädd om för de håller efter en massa småkryp - så jag tyckte faktiskt som barn att småkrypen var läskigare än fladdermössen.

Så det var med stort intresse jag gav mig i kast med med den här boken. Och jag blev verkligen inte besviken! Jag fick på ett lättfattligt sätt lära mig hur fladdermössen fungerar, hur och var de bor, vad de äter och en hel massa annat intressant. Lägger man då till de fullständigt fantastiska bilderna så blev läsningen av den här boken en riktig fullpoängare. Och även om jag var både intresserad och fascinerad innan så är jag det ännu mer nu, efter att ha läst boken.

Jag kan ju förstå att en del tycker de är läskiga - många av dem är inte "söta" på det sättet som folk definierar "söta djur" och de flesta människor har nog också hört en massa skrönor och har därför fördomar mot dessa djur, och det är synd för fladdermöss är verkligen fascinerande djur.

Fladdermöss - i en värld av ekon är fullspäckad med fakta och information på ett lättläst sätt som nog passar de flesta och de fantastiska fotografierna gör boken ännu mer lättläst och intressant. Den här boken är ett måste för den som är det minsta intresserad och/eller fascinerad av fladdermöss. Och tycker du att fladdermöss är fula och otäcka så borde du också läsa den här boken - kanske du ändrar åsikt när du lär dig mer om dem.

Stort tack till Hirschfeld förlag för rec.exet!




Fladdermöss - i en värld av ekon finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
Hirschfeld förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar