tisdag 3 november 2015

4.50 från Paddington

Titel: 4.50 från Paddington
Författare: Agatha Christie
Format: Inbunden
Antal sidor: 291
Förlag: Bookmark förlag

"Inför julen reser mrs McGillicuddy för att hälsa på väninnan miss Marple. Men det som börjar som en avkopplande tågresa får en otrevlig vändning när mrs McGillicuddy bevittnar hur en kvinna stryps ihjäl i ett förbipasserande tåg. Det finns inga andra vittnen, inget lik hittas och varken tågpersonalen eller polisen tror på hennes berättelse. Miss Marple bestämmer sig för att lösa mordgåtan och tar hjälp av det skarpsinniga hembiträdet Lucy Eylesbarrow."

--------------------------------------

Av någon underlig anledning är 4.50 från Paddington nog den av Christies böcker jag läst flest gånger och faktiskt också sett på TV flest gånger. Man kan ju undra lite varför det blivit så, speciellt med tanke på att det egentligen är Hercule Poirot som är min favorit.

Och även den här gången spelade slumpen mig ett spratt. Precis innan jag skulle börja på boken satt jag och zappade mellan tv-kanalerna och helt plötsligt får jag syn på nånting bekant! 4.50 från Paddington med Geraldine McEwan i huvudrollen! Så då måste jag ju se den. Så det blev lite fel ordning där men det spelar mindre roll med tanke på att jag redan innan känner till den här boken bättre än de andra Christie-böckerna.

När jag läser just den här boken tänker jag faktiskt mycket på hur otroligt kluriga Christies mordgåtor är - det har krävts en hel massa för att komma på och få ihop de här berättelserna. Och för läsaren är det faktiskt nästan omöjligt att komma på vem som är mördaren och hur mordet begicks och det är ju en del av tjusningen med Agatha Christies deckare, att de inte är förutsägbara.

Min bror har hittills, trots att han läser relativt mycket, totalvägrat Agatha Christies böcker pga det något ålderdomliga språket, men jag undrar om inte de här nyöversättningarna med det modernare språket kan övertyga honom också om Agatha Christies storhet. Och de här nyöversättningarna skulle jag nog rekommendera var och en som hittills inte provat på en Christie-deckare...

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!






4.50 från Paddington finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar