måndag 30 november 2015

Tematrio - Kanada

Lyran blev inspirerad av författaren Lucy Maud Montgomerys 141 födelsedag när hon skulle välja tema till dagens Tematrio och i o m det så blev temat Kanada. Och Lyran uppmanar

Berätta om tre saker från Kanada som du tycker om!

--------------------------

Ajajaj! Det här var definitivt inte lätt! Kanada dyker väldigt sällan upp i någon form i min vardag så jag har lite svårt att hitta nånting som jag gillar, eftersom jag egentligen vet väldigt lite om Kanada. Men tre saker ska jag väl kunna få ihop



1. Anne på Grönkulla av L M Montgomery måste såklart finnas med i trion, precis som i Lyrans trio och troligtvis i många andras trio också. Den boken fanns i en serie böcker som mina föräldrar köpte åt mig när jag var barn och jag bara älskade den. Tyvärr försvann de böckerna någonstans på vägen, men jag hittade Anne på Grönkulla på loppis och köpte den så nu är det snart dags för en omläsning








2. Undergroundpoeten Wolfgang Carstens dikter som jag fått läsa (både på svenska och svenska) och recensera.  Jag har hittills läst och recenserat (titeln är länkad till recensionen)

12 dikter
Factory Reject
Enjoy Oblivion
Only the Dead
The Stench of Failure






3. Jag är väldigt svag för Leonard Cohens låtar och hans mörka, raspiga röst




15 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att detta var ett svårt tema.

    SvaraRadera
  2. Cohen var ett måste för mig också. senast hittade jag Silent Night i hans tolkning på YouTube. ska kolla upp Wolfgang Carstens. låter spännande

    SvaraRadera
  3. jag var på en konsert med Leonard Cohen i Göteborg!

    SvaraRadera
  4. Kanada är ett tacksamt land, det finns mycket/många att välja på.

    SvaraRadera
  5. Cohen är magisk... Grönkulla föll jag aldrig för som barn men jag minns inte varför - jag minns inte ens vad de handlade om!

    SvaraRadera
  6. Fin mix! Nej, lätt var det verkligen inte denna gång att komma på tre.

    SvaraRadera
  7. Hallelujah med Leonard Cohen är ju en klassiker!

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig trio. Leonard Cohen sjunger fantastiskt.

    SvaraRadera
  9. Gillade också Grönkulla-serien. Tror Lucy hade en serie till, om Emily?

    SvaraRadera
  10. Jag har läst några av Grönkulla-böckerna, men det kanske vore dags för en omläsning :)

    SvaraRadera
  11. Tänkte läsa Anne på Grönkulla snart, så det passade ju bra :-)

    Är också svag för Leonard Cohen.

    SvaraRadera