torsdag 12 november 2015

Tisdagsutmaningen - En orgie i tvåsamhet

Det var nära att jag glömde bort Kulturkollos Tisdagsutmaning och eftersom jag inte kom ihåg det i tisdags så kommer mitt svar på torsdagen. Kulturkollo har "Vi två" som tema den här veckan alltså är det kulturella par man frågar efter i tisdagsutmaningen







Jag vill att du presenterar ett (eller ett par) par från följande kulturella områden:
litteratur
musik
film
tv
(och så lite överkurs)
teater/opera
sport


------------------------------


Litteratur

Här blir det två par som skriver böcker jag gillar

Mons Kallentoft & Markus Lutteman: Zack, Leon

Daniel Sjödin & Jerker Virdborg (Michael Mortimer): Jungfrustenen, Fossildrottningen


Musik

En riktig klassiker

Simon & Garfunkel



Film

Robert Kincaid & Francesca Johnson i Broarna i Madison County




TV

Det här är jag riktigt usel på eftersom jag tittar så sällan på TV men det får bli

Elliott Stable & Olivia Benson i Law & Order SVU


Opera

Pinkerton & Butterfly (Cio-Cio San) i Madame Butterfly av Giacomo Puccini


Och eftersom jag helt enkelt avskyr sport och undviker det i möjligaste mån så byter jag ut sport mot 

Konst

Auguste Rodin & Camille Claudel (skulptur)
Frida Kahlo & Diego Rivera (måleri)





4 kommentarer:

  1. Simon & Garfunkel håller än!

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillade och gillar också S & G. Men som en parallell till Sonny & Cher, att bara en höll i längden: Simon skrev alla låtar, Garfunkel hade den vackra rösten. Den som gick vidare och utvecklades var Simon.

    SvaraRadera
  3. Simon & Garfunkel borde jag haft med!

    SvaraRadera