torsdag 11 februari 2016

I blindo

Titel: I blindo
Författare: Faye Kellerman
Serie: Peter Decker & Rina Lazarus
Format: Häftad
Antal sidor: 399
Förlag: HarperCollins Nordic
Rec.ex

"Polisinspektör Peter Decker jobbar på mordkomissionen hos Los Angeles Police Department. På hans bord hamnar alltid de mest depraverande och sensationela brotten.

Decker blir satt på att utreda de kallblodiga morden på miljardären Guy Kaffey, hans fru och fyra anställda. Det tar inte lång tid för Decker att lista ut att det handlar om ett insiderjobb. Men motivet är oklart: Är det ett rånmord eller rör det sig i själva verket om något mycket mer invecklat?

Jakten på mördarna tar LA-polisen genom Kalifornien vidare in i Mexiko. Mitt i allt inser Decker att hans fru Rina Lazarus dragits in i utredningen och svävar i livsfara. Plötsligt är det en kamp mot klockan - Decker måste hitta mördarna innan de får tag på Rina."


---------------------------

Den första i Kellerman-familjen som jag fastnade för var Jonathan Kellerman. Något senare kom jag underfuns med att även hans fru, Faye, skrev deckare och då var jag ju tvungen att prova om jag skulle tycka lika bra om dem. Den enda i familjen vars böcker jag ännu inte läst är sonen, Jesse Kellerman, men förr eller senare kommer jag att göra det också. Jag har läst de flesta av Kellermans (både Faye och Jonathan) böcker på engelska, men vet att i alla fall några också finns/har funnits på svenska och jag blev jätteglad när jag såg att den här fanns på svenska (är just nu i en period då jag helst läser på svenska)

Jag tycker mycket om huvudkaraktärerna Peter Decker och hans fru Rina Lazarus. Jag gillar att de, till skillnad från många andra, har ett relativt harmoniskt äktenskap, nånting sånt är man inte riktigt van vid när det gäller kriminalromaner. Och det är intressant att också få veta om de judiska traditioner och regler som de lever efter (även om Peter fuskar lite emellanåt). Visst kan man tycka att det är lite väl mycket gullegull med beskrivningen av det här paret, och att de inte verkar ha några negativa sidor, men för mig spelar det ingen roll. Jag tycker det är trevligt med nånting sånt här för omväxlings skull

Någonting annat som Faye och Jonathan har gemensamt i sina böcker är att brottet oftast är väldigt brutala och blodiga, ofta handlar det om serie- eller massmördare, sekter osv. Och väldigt ofta utspelar sig i alla fall en del av handlingen i de mer välbeställdas (läs: stormrika) kretsar. På ett sätt är berättelsen rätt så förutsägbar och väldigt amerikansk i de här böckerna, men samtidigt är det nog det som gör att jag gillar dem så mycket. Man vet exakt vad man får när man läser en av de här böckerna, en stunds kravlös och spännande läsning.

Jag är verkligen en Kellerman-fan och har hittills läst dessa böcker på engelska men jag kommer att hålla tummarna hårt för att fler av Fayes (och Jonathans) böcker ska komma på svenska!

Mer om författaren och hennes böcker finns på Faye Kellermans hemsida

Tack till HarperCollins Nordic för rec.exet!



I blindo finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar