måndag 8 februari 2016

Tematrio - Feminism i ord och bild

Måndag kväll och min man är ledig idag och imorgon. Alltså slapp jag laga middag, när han är ledig så brukar han laga maten minst en av dagarna. Idag blev det då en av hans favoriträtter, korvstroganoff.
Resten av kvällen ska jag sysselsätta mig med att måla och läsa...och dricka te såklart. Men först är det Lyrans Tematrio som gäller. Idag uppmanar hon

Berätta om tre bra texter med feministisk vinkel! Om ni vill ha tips kan ni kolla in den Feministiska kanon hos Feministbiblioteket.

------------------

Självklart kikade jag in hos Feministbiblioteket för lite tips och insåg att jag faktiskt antingen redan hade läst en del av böckerna i listan eller hade dem i bokhyllan där de väntar på sin tur. Så jag tar såklart tre av dem som jag läst . (OBS! Titeln är länkad till antingen förlagets eller till Adlibris sida och där finns mer info om boken)





1. Samlade dikter av Edith Södergran













2. Purpurfärgen av Alice Walker











3. Utrensning av Sofi Oksanen










5 kommentarer: