torsdag 31 mars 2016

Isobels vandring

Titel: Isobels vandring
Författare: Kajsa Ingemarsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 287
Förlag: Bladh by Bladh
Recensionsexemplar

"Isobels vandring är en medryckande och suggestiv berättelse bortom tid och rum. En vacker saga som låter oss följa den unga Isobel och hennes vän Anived i deras spännande sökande efter mannen med stenen, en mytisk gestalt vars magiska förmågor lockar dem långt från hemmets välbekanta trygghet.

Historien leder dem båda över vidsträckta slätter, till havets stränder och skogens mörka grönska, men också till ödemarkens fruktlösa torka och ändlösa vidder. För att finna det de söker är de dock tvungna att bege sig ännu längre bort, mot det gåtfulla berget som hägrar i fjärran.

Under vandringen möter Isobel och Anived vänner och vägvisare av olika slag, men framför allt möter de två sig själva i det största äventyret av dem alla."

-----------------
Jag läste Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson en gång i tiden och tyckte om den. Isobels vandring är en saga så den tillhör en helt annan genré så jag blev väldigt nyfiken på den. Sagor är också någonting som jag tycker väldigt mycket om fortfarande, även nu i vuxen ålder.

Jag är riktigt förtjust i de båda huvudpersonerna, Isobel och Anived, och det är spännande att följa deras vandring och sökande efter mannen med stenen. För mig dök det upp många minnen av andra sagor, t ex Alice i Underlandet, Tristan och Isolde osv, när jag läste den här. Och de underbara illustrationerna förstärkte verkligen sagokänslan.

Alla bra sagor har minst ett budskap och det har också Isobels vandring, men jag vill inte avslöja vilka det är för jag tror att det är väldigt viktigt med den här boken att varje läsare får göra sin egen resa och upptäcka sådant själv. Det jag kan säga är att inte nog med att det är en vacker saga men den gav också upphov till en hel massa funderingar, aha-upplevelser och upptäckter.

Mer om författaren och hennes böcker finns att läsa på Kajsa Ingemarssons hemsida

Tack till Bladh by Bladh för rec.exet!

Isobels vandring finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar