måndag 11 april 2016

Min fantastiska väninna

Titel: Min fantastiska väninna
Serie: Neapelkvartetten
Författare: Elena Ferrante
Format: Inbunden
Antal sidor: 335
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Den medelålders författaren Elena Greco får veta att hennes barndomsvän Lila har försvunnit från sitt hem i Neapel. Händelsen slungar Elena tillbaka till barndomen, till hyreskasernerna i Neapels utkanter och kvinnornas gemensamma uppväxt - präglad av våld, fattigdom och uråldriga könsrollsmönster. I ett försök att rädda Lila undan glömskan börjar Elena skriva ner minnena av deras vänskap och ömsesidiga beroende.
Den upproriska Lila fick vid 14 års ålder sluta skolan för att börja arbeta i faderns skomakeri och när hon fyllt 16 giftes hon bort med butiksägaren Stefano Carracci. Elena, däremot, fick fortsätta i läroverket tack vare sin fars framsynthet och utbildade sig sedan vid en elitskola i norra Italien. Trots att Elena och Lila tidigt har gått skilda vägar är de båda väninnornas öden sammanflätade för all framtid.

--------------------


Min fantastiska väninna är första delen i Elena Ferrantes Neapelserie. Jag har inte läst speciellt många böcker av italienska författare tidigare men nu har det slumpat sig så att det blivit två på kort tid.

Den här boken handlar om Elenas och Lilas barndom och tonår i fattigkvarteren i efterkrigstidens Neapel.  Det är stökigt och bråkigt både ute på gatorna bland grannarna och inne i hemmen i familjerna och i båda fallen hänger smockan i luften på ett eller annat sätt. Beskrivningen av omgivningen och människorna förflyttar mig omedelbart till Neapel och och jag kan höra ljuden och känna dofterna/lukten.

Trots att det är Elena som berättar om sin barndom och tonår, är det Lila som allt snurrar kring. Det är vad Lila gör som sätter fart på många händelser. Det är förståeligt med tanke på vilken speciell person Lila är, hur hon går emot konventionerna och de underförstådda "reglerna" för hur flickor/kvinnor ska uppföra sig. Och det är framför allt kvinnorna Ferrantes bok handlar, det var inte lätt att vara kvinna i den tidens Italien.

Min fantastiska väninna är en mycket speciell bok som jag tycker väldigt mycket om. Och jag vill definitivt läsa de kommande delarna i den här serien också.

Tack till Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Elena Ferrantes hemsida

Min fantastiska väninna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus  Inbunden/E-bok
CDON  Inbunden/E-bok






1 kommentar:

  1. Är ritkigt nyfiken och sugen på att läsa den här. Verkar verkligen bra. :)

    SvaraRadera