onsdag 13 april 2016

Veckans bokbloggsfråga vecka 15

Morgonen har varit ganska stökig och jag har nog påbörjat minst 10 saker men inte slutfört en enda. Och när jag kikade runt bland de andra bokbloggarna märkte jag att jag helt hållit på att glömma bort Veckans bokbloggsfråga som anordnas av Barnboksbloggen.
Jag fick en påminnelse av att jag såg att en annan bloggare svarat på den och det var ju tur. Jag har nog deltagit varje vecka och vill inte missa den här veckan heller.
Veckans fråga lyder:

Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, polisromaner, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren? 

--------------------
Ja, jag gillar att läsa deckare emellanåt. Som sängläsning föredrar jag faktiskt deckare, de är precis lagom att läsa i innan man ska sova.
För mig spelar det egentligen ingen roll vilken typ av deckare det är, jag gillar och läser det mesta, allt från  pusseldeckare till hårdkokta deckare. Det är faktiskt lättare att säga vad jag inte gillar, jag gillar inte deckare där allt är nattsvar, stämningen är nattsvart och det finns överhuvudtaget ingen karaktär som jag kan tycka om eller sympatisera med, alla är i princip helruttna.
Vad som gör en deckare till en bra deckare? Jag har inte så stora krav faktiskt, det viktigaste är nog att det inte får vara alltför lätt att klura ut vem som är mördaren.

Jag tror faktiskt inte att jag läst några på senare år utan senast jag läste något sådant var när jag själv var barn för evigheter sedan och då var det Enid Blytons böcker. Och de tyckte jag väldigt mycket om.Jag tror de flesta barn tycker om den typen av barndeckare med lagom mängd spänning och klurigheter där man själv kan försöka gissa vem som är brottslingen.


3 kommentarer:

  1. Jag har ju den senaste tiden upptäckt att jag inte heller gillar nattsvart och hopplöst, en aldrig så liten strimma ljus måste jag ha :)

    SvaraRadera
  2. Jag läser också de flesta typer av deckare. Tycker om att variera mig :)

    SvaraRadera
  3. Nattsvart och hopplöst kan tilltala mig om det bara finns någon karaktär som jag gillar och där det finns en aning om hopp och ljus.

    SvaraRadera