torsdag 9 juni 2016

Augustimörker av Monika Häägg

Titel: Augustimörker
Författare: Monika Häägg
Format: Danskt band
Antal sidor: 230
Förlag: Monkaland Bokförlag
Recensionsexemplar

"Gurlie och Harriet kallas ibland för Tant Grön och Tant Blå. De bor i var sitt hus på Solrosgatan och Prästkragevägen. Gurlie har en hund som heter Skrutten och Harriet en katt som heter Bella. De är nyblivna pensionärer och sedan tio år tillbaka oskiljaktiga vänner. De läser poesi och böcker, gör cykelutflykter, plockar svamp och nypon.

Men när augustimörkret sänker sig över trädgårdarna försvinner Bella, och Gurlie får ett ovälkommet brev. En dag står en polisbil parkerad utanför grannhuset.

Under en orolig månad vänds livet upp och ner för de båda kvinnorna. Mord och främlingsfientlighet sveper in med augustimörkret. Tant Grön och Tant Blå blir ofrivilligt indragna."

-------------------------
Monika Häägg har tidigare skrivit barn- och ungdomsböcker och Augustimörker är hennes första "vuxenbok". Jag läser ju sällan barn- och/eller ungdomsböcker så jag hade inte kommit i kontakt med den här författaren tidigare, men när hon tog kontakt och frågade om jag ville läsa hennes bok så tyckte jag det skulle vara kul att få läsa hennes första vuxenbok, på ett sätt är det ju ändå nästan som en debutbok. Och debutanter är jag, som bekant, mycket svag för.

Stämningen i den här boken är ju småmysig ända från början, eller man kan nog t o m kalla den för "småputtrig".De två pensionärstanterna pysslar och donar, fikar och pratar.  På baksidan av boken står det att Augustimörker är en genréöverskridande bok och en blandning av deckare, feelgood och kriminalroman.Jag tycker nog att feelgood ligger närmast även om det finns små inslag av spänning i berättelsen.

Augustimörker är den typen av mysig bok som jag mer än gärna läser emellanåt. Och jag ser fram emot fler "vuxenböcker" av den här författaren.
Tack till Monika Häägg för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Monika Hääggs websida



Augustimörker finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar