lördag 30 juli 2016

Än skyddar natten av Anna Lihammer

Titel: Än skyddar natten
Serie: Carl Hell, del 2
Författare: Anna Lihammer
Format: Inbunden
Antal sidor: 368
Förlag: Historiska media

"En höstnatt 1935 möts två män vid den berömda Sigurdsristningen i Mälardalen. Bara en av dem lämnar platsen levande. I gryningen anländer den svenska statspolisen och kort därefter ansluter upprörda tyska tjänstemän som kräver att dödsfallet ges högsta prioritet.
Den skicklige och egensinnige kommissarien Carl Hell tilldelas fallet och begär än en gång assistans av den skarpsynta polissystern Maria Gustavsson. Korrupta polischefer och tyska sändebud kämpar hårt för att behålla kontrollen över fallet men Hell och Gustavsson går sin egen väg samtidigt som de försöker förhindra att fler faller offer. En balansgång som visar sig omöjlig i en tid då moraliska gränser brutits ned och ingen går säker. I en tid då det bara finns förlorare."

-----------------------

Än skyddar natten är andra delen i Lihammers serie om Carl Hell och Maria Gustavsson.Jag tyckte mycket om Lihammers debutbok och hade faktiskt tänkt mig att läsa fortsättningen så fort den kom ut. Men som vanligt så kom annat i vägen och jag har tyvärr inte hunnit ta itu med den förrän nu.

Även i den här boken har Lihammer träffat mitt i prick när det gäller tidskänslan. Direkt när man börjar läsa förflyttas man till 30-talets Sverige och man känner hur otäckt det måste ha varit med nazistsympatisörer som nog fanns på alla nivåer i samhället. Man får sig en liten historielektion om 30-talets Sverige när man läser den här serien.

Även om jag tycker mycket om både Carl Hell och Maria Gustavsson så är jag väldigt glad för att författaren inte går in alltför ingående i deras privatliv utan har istället valt att fokusera på polisarbetet, samhället i stort och tidsandan.

Jag tycker mycket om den här serien och kommer alldeles säkert att fortsätta följa den. Och jag ska se till att det inte dröjer alltför länge innan jag läser del tre, som kommer nu i augusti.

Min recension av del 1

Medan mörkret faller




Än skyddar natten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar