måndag 4 juli 2016

Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré av Mamen Sánchez

Titel: Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré
Författare: Mamen Sánchez
Format: Inbunden
Antal sidor: 328
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Efter att ha blivit lämnad av sin man bestämmer sig Cecilia för att öppna ett pensionat för kvinnliga studenter i sina morföräldrars hus vid floden Manzanares strand.
Tre unga kvinnor flyttar in. Det är den adliga Noelia, ung och oförstörd; Catalina, som älskar kriminalromaner; och Ivana, som är så vacker att hon med ens får de andra kvinnorna emot sig.
Snart är huset fullt av kärleksbekymmer, dolda agendor och misstro, och reglerna som Cecilia satt upp för att hålla pensionatet respektabelt, bryts en efter en, inte minst av henne själv.
Till och med huset i sig verkar ruva på en hemlighet: En byggkonsult anmäler sig självmant i rättan tid. En hushållerska dyker upp som sänd från himlen. Ett vackert föremål hittas inmurat i väggen. Är det bara tillfälligheter?"

---------------------

Det fanns fler än en orsak till att jag ville läsa den här boken. Jag fastnade för Isabel Allendes Andarnas hus en gång i tiden och har sedan dess insett att både den latinamerikanska och spanska berättarstilen passar mig perfekt och därför blev jag direkt intresserad av den här boken. Utöver det så är ju titeln så ovanlig och därmed lockande att det bara inte gick att motstå den här boken.

Jag hade tänkt mig att den här boken skulle vara en feelgood-roman med kanske lite humor, men jag var inte riktigt förberedd på det jag fick. När jag läser en bok så ser jag den ofta i bilder framför mig och den här boken ser jag definitivt i bilder. Det jag direkt kommer att tänka på är sk telenovelas, dvs såpoperor, såna där som väldigt många tycker att det är skämmigt att titta på men som de trots det inte kan låta bli att följa. Man tar alla ingredienser: kärlek, sorg, illegala flyktngar, mystisk bakgrund, olycklig kärlek, inmurade skatter, massor med förvecklingar, tvärvändningar, osv osv, slänger i en gryta och rör om så blir slutresultatet nånting som jag associerar starkt med t ex Lödder (en TV-serie från 80-talet som parodierade såpoperor) och en del evighetslånga såpor som brukade sändas dagtid på TV (vet inte om det fortfarande sänds någonting sådant på TV på dagarna, har inte sett något på länge i alla fall).

Jag blir enormt charmad av den här boken och sitter och småfnittrar när jag läser den. Att ens försöka förutspå vad som väntar runt nästa hörn är onödigt att ens försöka, det blir ändå en vändning som man inte hade kunnat gissa sig till. Man kan kanske kalla "Det är förbjudet att..." för feelgood med knorr.

För mig är det här perfekt sommarläsning, lättsamt och småroligt med en massa oväntade förvecklingar, och helt enkelt totalcharmigt.
Jag hoppas verkligen att det snart kommer fler böcker av den här författaren för den här blev jag verkligen stormförtjust i. Den här boken åker direkt in på Årets favoriter .

Tack till Lind & Co för rec.exet!





Boken finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

1 kommentar:

  1. Låter som en bok som passar bra att ha som semesterläsning. Jag ska leta reda på den här!

    SvaraRadera