lördag 23 juli 2016

Tiden där emellan av Maria Dueñas

Titel: Tiden där emellan
Författare: Maria Dueñas
Format: Pocket
Antal sidor: 686
Förlag: Månpocket
En världsomsegling på 366 dagar
Hyllvärmare

"Året är 1936 och den unga Sira flyr sitt välordnade liv i Spanien för en häftig förälskelse, men blir övergiven av sin älskare i Marocko. I hemlandet rasar inbördeskriget och Sira tvingas bygga upp en ny tillvaro i Nordafrika. Hon blir modesömmerska i den kosmopolitiska exilkolonin,

När andra världskriget brutit ut rekryteras hon av brittiska underrättelsetjänsten och återvänder till Madrid under täckmantel, som modeskaparen Arish. I sin ateljé hör Sira skvaller och information från nazisternas fruar och älskarinnor, som hon smugglar ut i form av morsekod på sömnadsmönster.

Det är en helt annan värld än den hon lämnade, full av dubbelspel, konspirationer och oväntade händelser."

------------------------

Jag är väldigt förtjust i "tegelstenar" men tyvärr har det de senaste åren blivit att jag mer och mer sällan har tid att ta mig an en. Den här boken hittade jag på loppis och inte nog med att den var en riktig "tjockis" men den var också skriven av en spansk författare. Jag har ju kommit underfund med att den spanska och latinamerikanska stilen fungerar perfekt för mig.

Början av boken var ganska seg och det kändes som att om det inte blir bättre snart så lägger jag boken åt sidan. Men det blev bättre och efter drygt 50 sidor var jag fast.Och det är då jag kommer ihåg varför jag gillar tegelstenar. Det är nånting visst med att följa Siras liv ända från barndomen i Madrid till Marocko och därifrån tillbaka till Spanien mot bakgrund av andra världskriget och inbördeskriget i Spanien. Speciellt gillar jag att få se hur Sira med åren och genom en hel del motgångar mognar till en stark kvinna som tar helt och fullt kontroll över sitt eget liv. Det jag inte gillade var slutet, det var lite tråkigt att inte få ett riktigt avslut på en bra berättelse.

Tiden där emellan är lättläst, underhållande och de nästan 700 sidorna bara flyger förbi. Vilken tur att jag har en till av den här författarens böcker oläst i bokhyllan!

Boken har också spelats in som TV-serie för spansk TV och det är en serie jag väldigt gärna skulle vilja se.





Mer info om författaren och hennes böcker finns på Maria Dueñas websida


Tiden där emellan finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok





1 kommentar: