tisdag 27 september 2016

Vanmakt av Thomas Erikson

Titel: Vanmakt
Serie: Alex King del 3
Författare: Thomas Erikson
Format: Pocket
Antal sidor: 442
Förlag: Ponto pocket

"Ett spädbarn försvinner från en engelsk diplomatfamilj bara för att några timmar senare dyka upp på den brittiska ambassaden. Några dagar senare försvinner pojken på nytt, liksom familjens barnflicka, och efter ytterligare en tid även familjens tonårsdotter... Någon kidnappar systematiskt familjemedlemmarna för att sedan återlämna dem. Någon som är ute efter att demonstrera sin makt. Någon som inte skyr några medel.
Pappan, diplomaten William Smythe, är vanligtvis en kylig och behärskad person men nu när hans rationella värld råkar i gungning hotar hans tillvaro att rämna fullständigt.
När beteendevetaren Alex King blir indragen i den dramatiska händelseutvecklingen, ställs han inför en rad svåra frågor. Vem är kapabel att genomföra denna djävulska plan? Och varför? Och vad händer om han inte kan hjälpa familjen?

-------------------------

Jag kan helt enkelt inte förstå varför jag inte läst den här boken tidigare. När jag hade läst de första Alex King-böckerna så ville jag ju fortsätta serien direkt, men först var jag såklart tvungen att skaffa nästa del, dvs den här. Och det var väl där som annat kom emellan.

Så fort jag börjar läsa påminns jag om hur mycket jag tyckte om de tidigare böckerna Bländverk (del 1) och Illdåd (del 2) och om hur mycket jag tyckte om Alex King. Han är ju inte så märkvärdig egentligen, men jag uppskattar det faktum att han inte har några alkoholproblem. Jag tycker också det är skönt med en huvudperson som iakttar och analyserar människors beteende, agerar därefter och inte bara klampar omkring som en elefant i en porslinsaffär. Och jag tycker det fortfarande är lika intressant med färgsystemet för olika personlighetstyper och känner att nu måste jag ta tag i det här och skaffa Eriksons bok Omgiven av idioter och lära mig mer om det systemet.

Själva intrigen är kanske inte speciellt spännande utan snarare snarare psykologiskt intressant eftersom det handlar om hur makt kan påverka en människa och hur långt en person är beredd att gå för att behålla makten. Jag tycker väldigt mycket om den här serien om Alex King och nu måste jag köpa den fjärde delen, Vedergällning, och den här gången ska det inte ta så lång tid innan jag tar itu med den.





Mer info om författaren och hans böcker finns på Thomas Eriksons websida



Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Bländverk
Illdåd


Vanmakt finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok

1 kommentar:

  1. Jag tror jag måste ta tag i den här serien, har läst de två första och precis som du har jag gillat dem. Trean och fyran står redan i hyllan så jag kan inte ens skylla på det ;)

    SvaraRadera