måndag 5 december 2016

Morden på Mangle Street av M.R.G. Kasasian

Titel: Morden på Mangle Street
Serie: Sidney Grice & March Middleton
Författare: M.R.G. Kasasian
Format: Inbunden
Antal sidor: 333
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

" England 1882: Drottning Viktoria sitter på tronen och höghattade poliser patrullerar gatorna, men trots det är London ett syndens och fattigdomens näste oxh stadens gator fulla av råskinn, lurendrejare, ficktjuvar och lösdrivare. I ett hus på Gower Street - den berömda privatdetektiven Sidney Grices bostad - råder däremot ordning och reda. Åtminstone innan hans unga myndling, March Middleton, flyttar in.

När ett otäckt mord skakar om staden - en ung kvinna har bragts om livet och allt pekar på att hennes make är den skyldige - tar sig Sidney Grice motvilligt an fallet. Varje ny ledtråd gör honom bara mer övertygad om klientens skuld och vore det inte för Marchs övertalningsförmåga skulle han gladeligen låta ödet ha sin gilla gång. Den nyfikna och envisa fröken Middleton är nämligen helt säker på mannens oskuld och hon drar oförskräckt med sig sin förmyndare genom Londons mörka gränder på en vindlande jakt efter en kallhamrad mördare...

----------------
Morden på Mangle Street är första delen i serien om Sidney Grice och March Middleton.Omslaget var väldigt lockande och när jag läst baksidestexten så blev det ännu bättre - jag ville definitivt läsa den här boken.

I början av boken fick jag en del Edgar Allan Poe-vibbar av texten - det var det första som slog mig när jag började läsa. När det gäller Sidney Grice så känns han lite åt Sherlock Holmes/Hercule Poirot-hållet, ganska självcentrerad och övertygad om sin egen förträfflighet. March Middleton gillar jag direkt - det är uppfriskande att träffa på en kvinnlig huvudperson på 1800-talet som röker, dricker och är självständig och handlingskraftig istället för att bara vara ett underdånigt bihang. Jag tycker också mycket om hennes sinne för humor och att hon i vissa lägen faktiskt har ett bättre öga för detaljer än vad självaste Sidney Grice har.

Jag tycker författaren lyckats väldigt bra med att få till den rätta 1800-talsstämningen både när det gäller miljön och personbeskrivningarna. Och jag uppskattar att bådahuvudpersonerna är så udda, det gör det hela ännu mer intressant. Deckargåtan är så där lagom klurig och inte alltför förutsägbar.

Jag är väldigt förtjust i den här charmiga och lättlästa berättelsen som lockar mig att le och vill absolut fortsätta att följa den här serien.

Tack Lind & Co för rec.exet!







Morden på Mangle Street finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. Ja, jag vill nog läsa den här då :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill också läsa. Gillar historiska romaner och deckare, historiska romaner och deckare i kombination kan bli helt oslagbart.

    SvaraRadera