fredag 23 december 2016

Välkommen till Himmelsta av Hanna Landahl

Titel: Välkommen till Himmelsta
Författare: Hanna Landahl
Format: Inbunden
Antal sidor: 204
Förlag: Celanders förlag
Recensionsexemplar


"Vad händer när Ibra från Eritrea samt Hamid och Mohammed från Syrien kommer till det lilla samhället Himmelsta någonstans på den svenska landsbygden?"

----------------
Jag har den senaste tiden läst en del om flyktingar, om situationen i länder som folk flyr ifrån osv, så jag blev jätteglad när författaren tog kontakt och frågade om jag ville läsa den här boken. Den passade så bra in i och med att nu handlar det om vad som händer när flyktingar kommer fram till den plats som de haft som mål för sin flykt. Ännu mer aktuellt blir det ju också när det handlar om "ensamkommande flyktingbarn".


Jag kommer själv från ett mindre samhälle/stad så jag känner igen en del av det som händer i boken, att man inte vill "släppa in" människor som är annorlunda/ser annorlunda ut i den vanliga gemenskapen i samhället. Man har helt enkelt fördomar mot det som man inte vet tillräckligt om och man är inte ens villig att lära sig och drar en gräns/bygger en mur mellan vi och dem. Och även om den här berättelsen tilldrar sig i ett mindre samhälle så fungerar det nog i grund och botten ganska mycket på samma sätt även i större städer, det sker bara i större skala. Nu är ju den här berättelsen rätt så "snäll" när det gäller ortsbefolkningens reaktioner mot flyktingarna, men många reagerar nog på det här sättet, även om det alltför ofta sker på ett kraftigare sätt.
Även om det finns människor som vill hjälpa så är tyvärr många av dem rätt så naiva och tror (eller kanske hoppas) att det ska vara lättare att få andra att ta till sig hjälpbehövande fast man har fördomar mot dem. Anja vill ju så väl men det känns som att hon inte riktigt är beredd på vad det innebär att ta hand om de här tre flyktingarna. Men jag våndas verkligen med henne och håller hela tiden tummarna för att hon ska lyckas.

Jag hade väldigt gärna velat veta mer om Ibras, Hamids och Mohammeds bakgrund och hur det kom sig att de flydde till Sverige och hamnade i Himmelsta. Pojkarna blir inte riktigt lika verkliga för mig som ortsborna och jag hade gärna velat lära känna dem bättre.

Välkommen till Himmelsta är Hanna Landahls debutroman. Den är lättläst och en mycket aktuell bok om en situation som nog är beklagligt nära verkligheten såsom den ser ut nu. Det är många som borde läsa den här boken och fundera lite djupare på sin egen inställning till flyktingar och främlingar överhuvudtaget. Kanske vore det dags att vara mer öppen för förändringar och räcka ut handen när det behövs.

Tack Hanna Landahl för rec.exet!

Mer info om författaren finns på Hanna Landahls websida


Välkommen till Himmelsta finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Jag tyckte mycket om den här, men skulle också ha velat lära känna pojkarna bättre. Men det är en riktigt bra bok som många skulle behöva läsa.

    SvaraRadera