söndag 12 mars 2017

Recension: Lång väg hem av Eva Dolan

Titel: Lång väg hem
Serie: Zigic & Ferreira, del 1
Författare: Eva Dolan
Format: E-pub
Antal sidor: 413 (inb)
Förlag: Modernista


"En man bränns till döds i ett trädgårdsskjul i en förort.
Kriminalkommissarie Zigic och ktriminalinspektör Ferreira kallas in från Peterboroughs hatbrottsenhet för att utreda mordet. Offret identifieras snabbt som illegal invandrare, och en man som flera människor mycket väl kan ha velat se död.
En dömd mordbrännare - som också är medlem i en högerextrem rörelse - har nyligen släppts ut ur fängelset. Samtidigt påstår sig vittnen ha sett den döde i slagsmål med en av stadens mest ökända slumhyresvärdar.
 Zigic och Ferreira vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att samarbeta med människor som har starka skäl att misstro polisen. Och när ännu en invandrare attackeras medan Zigic och Ferreira jagar sin mördare, närmar sig spänningen bristningsgränsen."

---------------
Eftersom jag skulle försöka läsa en bok på paddan så tyckte jag att en kriminalroman/deckare borde passa perfekt till det -  den här typen av böcker oftast vara väldigt snabb- och lättlästa.

Lång väg hem är författarens debutroman och  första delen i serien om Zigic och Fereira vid hatbrottsenheten. Redan det att det handar om en hatbrottsenhet är lite annorlunda mot vad man är van vid och sen att båda poliserna faktiskt har utländsk bakgrund tillhör inte heller det vanliga.

Tyvärr kommer man inte speciellt nära eller lär känna de här poliserna i alla fall i den här första boken och det saknar jag lite. Men man kan ju hoppas att det kommer lite mer bakgrund och "kött på benen" i kommande böcker så att det blir lättare att relatera till de här två poliserna.

Många kanske tycker att den här berättelsen är giltig för brittiska förhållanden men faktiskt så är nog en del bitar giltiga även för den svenska verkligheten för arbetskraftsinvandrare och för dem som lever på samhällets "baksida". Samhällskritiken i boken märks ganska tydligt och författaren har inte ryggat för att berätta om det fula, det skitiga och det obekväma.

Jag blev lite förvånad över att tempot i den här boken var så långsamt som det var. För mig var det definitivt inte en nackdel, snarare så tyckte jag nog att det passade bra just till den här berättelsen. Men vill man ha en mer actionbaserad deckare/kriminalroman där man dras med i 100 km/tim från första sidan så är nog den här boken inte riktigt nånting att satsa på. Slutet blev något av en överraskning och det är alltis positivt, det är mycket mer intressant att läsa en berättelse där man inte direkt kan gissa sig till förövaren.

Lång väg hem fick mig definitivt att bli sugen på att fortsätta läsa den här serien och jag hade faktiskt turen att hitta del 2 billigt på bokrean så jag kan snart fortsätta att läsa om Zigic och Ferreira.


Lång väg hem finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


2 kommentarer:

  1. Jag tycker jättemycket om de här böckerna (har läst andra delen också) av alla skäl som du räknar upp :) För mig är det inte alltid en nackdel att inte få veta så mycket om karaktärerna och jag har för mig att man inte får det i nästa del heller.

    SvaraRadera
  2. Ha gärna med översättarens namn bland fakta om boken. Vem som har översatt en bok gör faktiskt stor skillnad för läsupplevelsen.

    SvaraRadera