onsdag 12 juli 2017

Recension: Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson

Titel: Mästare, väktare, lögnare, vän
Serie: Leo Junker, del 3
Författare: Christoffer Carlsson
Format: Pocket
Antal sidor: 478
Förlag: Pocketförlaget

"Det lilla samhället Bruket, 1 juni 2014. Hoppet om en fridfull midsommar krossas när en äldre man hittas skjuten till döds i sitt hem. Brottsutredningen får förstärkning när Leo Junker anländer från Stockholm och utger sig vara från Rikskriminalpolisen. En som inte litar på honom är kriminalassistent  Tove Waltersson, som nyligen återvänt till sin hemort efter en längre sjukskrivning. 
Bruket är en märklig plats och döljer fler hemligheter än man först tror. i takt med att en händelse avlöser en annan växer något större än sanningen om ett grovt brott fram.

I en annan tid och en annan värld är det Stockholm och 1984. Två poliser ser sin stora chans i skuggorna av ett tillslag, men en ung journalist är fast besluten att avslöja deras hemlighet. De möts en kall natt i november och efter det finns ingen återvändo."

------------------

Den här serien har jag inte läst i ordning så trots att det här är tredje boken i serien så är den för mig den sista i serien jag läser i och med att jag har läst böckerna i ordningen 1,4, 2 och nu 3. Och ja, det står att det här är en fristående del, men samtidigt måste jag säga att jag ställer mig rätt så skeptisk till det här med fristående delar i en serie, i många fall fungerar det inte riktigt så. Serien om Leo Junker önskar jag faktiskt att jag hade läst i rätt ordning för jag märker nu hur huvudkaraktären utvecklas för varje bok och hur man får fler och fler pusselbitar till både bakgrunden och till hans person.

Jag har ju inte varit speciellt förtjust i Leo Junker i del 1 och 2 men här märker jag att jag börjar känna lite mer sympati mot honom i och med att han utvecklats mot det som han är i fjärde och sista delen, dvs en person som jag "nästan" gillar.

Själva handlingen i boken är väl genomtänkt och med en väldigt trovärdig stämning med tanke på att den utspelar sig i ett litet samhälle. Det är ett lugnare tempo i den här boken, men samtidigt tillräckligt intressant för att man ska hela tiden vilja veta mer.

Ja,  jag gillar boken, kanske mest för att den är lite långsam (utan att vara seg)  och för att Leo Junker äntligen börjar bli en karaktär som jag skulle kunna gilla.

Jag tror jag har Fallet Vincent Franke  oläst i bokhyllan och den ska nog få åka längre fram på min läslista för den här serien får mig att läsa mer av Christoffer Carlsson.

Mina recensioner av de andra böckerna i serien

Den osynlige mannen från Salem
Den fallande detektiven
Den tunna blå linjen





Mästare, väktare, lögnare, vän finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar