tisdag 18 juli 2017

Recension: Privata oanständigheter av Marco Missiroli

Titel: Privata oanständigheter
Författare: Marco Missiroli
Antal sidor: 249
Förlag: Contempo förlag

"Libero Marsell är tolv år och familjen har nyligen flyttat från Milan o till Paris. Hans mamma har inlett ett hemligt kärleksförhållande med pappans bästa vän. Liberos familj bryts sönder precis när han går in i puberteten och försöker omfamna den mystiska vuxna världen, relationer, sex och hur det är förbundet med kärlek. Den intellektuella och känsliga bibliotekarien Marie blir viktig för honom. En modersfigur och samtidigt föremål för hans sexuella lustar som leder Libero in i litteraturens värld där han upptäcker författare som Camus och Sartre. Men Lunette, hans bästa väns äldre syster, blir hans första riktiga kärlek. Libero växer upp tillsammans med läsaren genom romanen, guidad av sina litterära mästare i konsten att leva."

------------------------

Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget och jag älskar ju överraskningar, speciellt när det gäller böcker och extra specielt när det gäller böcker av italienska författare. Det är inte så väldigt länge sedan som jag "upptäckte" att italienska författare och deras stil passar mig perfekt så det är jättekul att få prova på sådant jag inte läst förut.

Privata oanständigheter är en uppväxtroman som följer Libero Marsells uppväxt från 12-årsåldern till vuxen. Man tänker sig att en pojkes uppväxtskildring handlar i mångt och mycket om hur han upptäcker den egna kroppen, dess reaktioner och sex men här handlar det också om den psykiska mognaden. Libero upptäcker inte bara sex utan också hur den hänger ihop med kärlek och vägen till den upptäckten är hans förälskelse i Lunette.
Det är smått hjärteknipande att få följa den 12-åriga Libero när han t ex upptäcker att mamman har en "affär" med pappans bästa vän och vad som sedan blir resultatet av mammans otrohet.
Bibliotekarien Marie introducerar Libero i litteraturens mysterier vilket också kommer att ingå i hans mognadsprocess. Och jag måste medge att jag faktiskt blir lite småsugen på att läsa de böcker som Marie plockar fram åt Libero.

Privata oanständigheter är en välskriven uppväxtskildring som det är lätt att engagera sig i och det är lätt att ta till sig huvudpersonen Libero. Jag tycker mycket om den här boken och vill väldigt gärna läsa mer av Marco Missiroli.  Med privata oanständigheter har Marco Missiroli vunnit litteraturpriset Premio Mondello.
Tack Contempo förlag för rec.exet!

Privata oanständigheter finns att köpa hos t ex