torsdag 17 augusti 2017

Hett i hyllan #105

Maken har stuckit iväg för att köpa lite kläder så jag har lite egentid och tänkte försöka använda den till att "jobba" undan men först är det dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------------------
Jag fick ju bort en hel del hyllvärmare i helgen när en bekant var och plockade med sig massor, men än så finns det minst lika mycket kvar så jag lär kunna presentera hyllvärmare ganska länge till 
Den här gången har jag plockat fram ännu ett loppisfynd



Den sista fristaden av Tracy Chevalier

"År 1850 reser kväkaren Honor Bright till ett nytt liv i Amerika tillsammans med sin syster som ska gifta sig i Ohio. Men de hinner knappt sätta foten på den nya kontinenten förrän systern dör i gula febern. Ensam och utsatt tvingas Honor tråckla sig fram på egen hand och får förlita sig på främmande människors goda vilja.
Ohio är väldigt annorlunda jämfört med det England hon kommer ifrån - inte ens lapptäckena ser likadana ut. Solen skiner obarmhärtigt, stormarna är våldsamma och skogen fylld av djur som hon aldrig sett förut.
I skogen finns även slavar på flykt till friheten i norr. Honors samvete säger henne att hon bör gömma flyktingarna från de skoningslösa män som jagar dem. Något som kan stå henne dyrt."



Den här boken köpte jag 2016 på loppis så den har inte legat i bokhyllan speciellt länge jämfört med många andra av mina hyllvärmare. Jag gissar att jag köpte den för att jag brukar gilla den här författarens böcker. Att jag ännu inte har läst den tror jag beror på tidsbrist. Den här boken tänker jag definitivt läsa så den åker tillbaka in i bokhyllan och jag får bara se till att ta mig tid att läsa den så snart som möjligt.

7 kommentarer:

  1. har läst annat av författaren, men den här kände jag inte till. tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Känner igen författarnamnet men är tveksam till om jag läst något av henne!

    SvaraRadera
  3. Känner till författaren, men just denna bok känner jag inte igen.

    SvaraRadera
  4. Den har jag inte i bokhyllan men väl en annan bok av samma författare.

    SvaraRadera
  5. Författaren känner jag till och har läst någon bok men det här var en okänd titel för mig.

    SvaraRadera
  6. Har inte hört talas om den här författaren förut, tror jag. Den låter intressant.

    SvaraRadera