måndag 20 november 2017

Recension: De hängda hundarna av Jens Henrik Jensen

Titel: De hängda hundarna
Serie: Oxen
Författare: Jens Henrik Jensen
Format: Inbunden
Antal sidor: 451
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Danmarks mest prisdekorerade soldat, krigsveteranen Niels Oxen, lever med sin hund i en källarlokal i Köpenhamn. Han plågas av trauman. I hopp om att sluta fred med sina inre demoner flyttar han ut i skogen för att leva ett enkelt liv.

Men drömmen om frid förvandlas till en mardröm. Efter ett nattbesök på ett medeltida slott i närheten misstänks han plötsligt för att h dödat slottsherren, en grundare av en inflytelserik orden med vida förgreningar.

Den oortodoxa Margrethe Franck från underrättelsetjänsten får i uppdrag att leda utredningen, som snart visar sig bestå av en serie mystiska mord med en sak gemensamt - hängda hundar."

---------------------------

De hängda hundarna är första delen i trilogin om Niels Oxen. Jag har läst ganska få böcker av danska författare så när jag fick syn på den här boken blev jag omedelbart nyfiken, om det är något jag verkligen tycker om så är det att prova på något som är nytt för mig. Att baksidestexten lät spännande gjorde mig att bli ännu mer sugen på att läsa boken.

Början på boken var tyvärr väldigt rörig och jag hade svårt att hålla isär de olika karaktärer som dök upp och hitta sammanhanget. Men ju längre in i berättelsen jag kom desto lättare blev det att följa den röda tråden.

Jag kan inte påstå att jag rakt av tycker om huvudpersonen Niels Oxen, däremot känner jag medlidande med honom. Han känns äkta och trovärdig rakt igenom. Jag har i andra böcker träffat på några huvudpersoner som lidit av PTSD, men då har det varit lightvarianten jämfört med det här. När det gäller Niels Oxen kommer jag automatiskt att tänka på de amerikanska krigsveteraner som jag läst om, de som dragit sig undan samhället därför att de inte längre klarar av att interagera på ett normalt sätt med vanliga personer och/eller i vanliga situationer.
Niels Oxens partner Margrethe Franck är inte vanlig hon heller, hennes fysiska handikapp gör henne oerhört ovanlig i deckarsammanhang.

Handlingen i boken är inte så rätlinjig och enkel som jag faktiskt hade väntat mig. Självklart försökte jag gissa mig till vad som låg bakom morden men varje gång jag kom fram till nånting, tog berättelsen en ny vändning och det var bara för mig att börja om med gissningsleken.

De hängda hundarna är en lättläst, spännande och annorlunda deckare med ovanliga karaktärer.  Jag blev glatt överraskad av den här boken och kan verkligen  rekommendera den.

Andra delen i serien har redan kommit ut så nu väntar jag otåligt på den så jag får fortsätta att läsa om Niels Oxen och Margrethe Francke

Jag har bjudit på en smakbit fron boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Jens Henrik Jensens websida





De hängda hundarna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar