Recension: Dödlig kod av Mark Greaney

Titel: Dödlig kod
Serie: Jack Ryan
Författare: Mark Greaney
Antal sidor: 607
Förlag: Bookmark förlag

"På darknet säljs hemligstämplade uppgifter, kompletterade med data från sociala medier, om högt uppsatta agenter och militärer. När terrorrörelsen IS får tag på informationen inleds en rad dödliga attacker mot den amerikanska arméeliten.

För president Jack Ryan blir hotet plötsligt personligt. Jakten på dataläckan leds av den hemliga underrättelseorganisationen Kollegiet, i vilken presidentens som Jack Ryan Junior ingår. Det blir en nervkittlande kamp mot klockan, ända fram till den dramatiska upplösningen."

----------------------

En av de serier jag är svag för är serien om Jack Ryan. Inte för att huvudpersonen egentligen tilltalar mig speciellt utan för att ämnet för varje bok brukar vara så aktuellt och nästan för nära verkligheten.

När jag läste förra boken, Hot över Östersjön, läste jag samtidigt i tidningarna om händelser som var nästan kusligt lika handlingen i boken och det gav mig rysningar utmed ryggraden. Den här gången blir det nästan ännu värre i och med att en del av det som hänt nyligen tagits upp i Sverige nämligen i och med skandalerna vid Transportstyrelsen och Rikspolisen. Det är nästan så att man funderar om inte de här böckerna borde delas ut gratis till en del ledande politiker och tjänstemän bara för att få dem att inse vad som kan hända när myndigheter läcker till synes "oviktig" information. Och det som tas upp i den här boken visar också på vissa svagheter i vår digitaliserade samhälle och hur uppgifter på internet kan användas i andra, långt farligare, syften än vad de var menade att användas till.
Visst, handlingen i boken är förlagd till USA och amerikanska förhållanden, men händelseförloppet påminner alltför mycket om vad som hände i Sverige för att man ska kunna bortse från det. Att sedan "hjälten" är amerikansk och ordnar upp allt (som vanligt) är också självklart, men det förändrar inte vad berättelsen i grund och botten handlar om - omedveten informationsläckage och myndigheter som inte riktigt har insett vad deras icke hemliga information kan användas till.

När det var Clancy själv som skrev böckerna fanns där ibland väldigt tunga avsnitt om knastertorr världspolitik men allt det har ändrats sedan Mark Greaney tog  över serien. Han lyckas väva in politiken i handlingen och skriva om den på ett så lätt och enkelt sätt att informationen blir lättillgänglig även för den som egentligen inte är intresserad av att läsa om världspolitik.
Att Tom Clancy hade en otrolig förmåga att förutspå världspolitiska händelser var välkänt men jag tror inte jag var den enda som tvivlade på att den som övertog serien, Mark Greaney, skulle klara av att fortsätta på samma nivå. Men där trodde alla tvivlarna fel, det ser ut som att Mark Greaney kusligt nog äger precis samma förmåga. Och det är här som det nog blir lite pinsamt Hur kommer det sig att två författare är bättre än alla analytiker i världen. Den här boken kom ut på engelska 2016 och att då kunna pricka in att något sådant här skulle kunna hända är rent ut sagt skrämmande.

Dödlig kod är en vansinnigt spännande bok om rykande aktuella världshändelser som kommer oss i lilla Sverige obehagligt nära. Jag brukar vänta otåligt på nästa del i serien men efter att två böcker i rad handlat om sådant som sker/skett i vår närhet väntar jag ännu mer otåligt på nästa bok och undrar vad temat för den boken blir.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mina recensioner av tidigare böcker

Rysk roulette