Recension: Jägaren av Kamilla Oresvärd

Titel: Jägaren
Serie: Stina Seger
Författare: Kamilla Oresvärd
Antal sidor: 311
Förlag: Bokfabriken

"När Julia en tidig morgon kommer hem från ett nattklubbsbesök möts hon av en fruktansvärd syn - i köket ligger hennes storasyster livlös på golvet och det är blod överallt. Kriminalkommissarie Stina Seger och hennes grupp blir tilldelade fallet, med väldigt få ledtrådar att arbeta med. Stina kämpar med sorgen efter mamma, och i kombination med att ständigt ligga steget efter gärningsmannen blir hennes situation nästintill ohanterlig. De måste komma nära innan mördaren slår till igen, men till vilket pris?
Samtidigt jagar en man sanningen om en olycka som skedde flera år tidigare. Men vem är han? Och vad är det som han så desperat söker efter?"

-----------------

Jag läste föregående bok, Minnesbäraren, när den kom ut 2015 och tyckte om den. Alltså blev jag såklart nyfiken på hur den här uppföljaren skulle vara och förlaget var så snälla att de skickade mig ett rec.ex.

När jag läste förra boken fick jag inte riktigt grepp om huvudpersonen Stina Seger, men den här gången  gick det bättre. Nu kom jag betydligt närmare Stina och lärde känna henne lite bättre. Jag kan ändå inte påastå att jag skulle blivit mer engagerad i henne eller egentligen bry mig om vad som händer henne, hon är lite för "beige" för min smak. Men man vet ju aldrig vad som händer i fortsättningen, det kan ju hända att hon utvecklas åt ett håll som passar bättre för mig.

Själva intrigen är intressant, spännande och aktuell i och med kopplingen till internet och de negativa aspekterna av nätet som uppmärksammas mer och mer numera. Boken är lätt- och snabbläst och precis lagom lång med korta kapitel som håller tempot uppe. Det hela slutade sedan på ett sätt som jag verkligen inte hade väntat mig och det uppskattar jag.

Jag tyckte ju om Minnebäraren , men jag tycker nog att Jägaren är ännu bättre och jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.
Tack Bokfabriken för rec.exet!

Min recension av förra boken om Stina Seger