måndag 1 januari 2018

Årssammanfattning 2017


Dags att sammanfatta och utvärdera läsningen under det gångna året 2017

Antal lästa böcker: 159
Antal noveller:2
Totalt antal sidor: 54716
Inbundet: 82
Kartonnage:11
Danskt band: 12
Häftad: 22
Storpocket:0
Pocket: 32
Excess:0
A5-Häfte:0
Lästa rec.ex: 124
Lästa hyllvärmare: 15
Köpt: 60
Fått:104


Lästa böcker 2017
Favoriter 2017

Jag är faktiskt riktigt nöjd med läsandet under 2017. Jag hade inga problem med att hålla en lugn och jämn takt hela året och kände mig inte stressad eller pressad en enda gång. Nånting som säkert inverkat är nog att jag försökt att hålla mig mer till lättsammare böcker.
Jag blev riktigt förvånad över antalet lästa rec.ex, jag har ju trots allt tackat nej till väldigt många böcker och det oftast på grund av tidsbrist.


Mina planer för 2017 och hur det gick med dem.

1. Minska bokinköpen
Det här lyckades jag faktiskt med, inköpen minskade med några böcker
2. Läsa fler hyllvärmare
Den här punkten är jag definitivt inte nöjd med. OK för att jag lyckades läsa drygt 1 hyllvärmare för varje månad, men det är ändå alldeles för lite och det är definitivt färre lästa hyllvärmare än 2016.
3. Läsa fler lättsammare böcker
En punkt till som jag lyckades bra med och det märktes. Jag var inte alls lika trött och seg med läsningen i slutet av året som jag var 2016.
4. Läsa fler noveller
Tittar man på själva siffran uppe i sammanställningen så ser det ju ut som om jag läste färre noveller än tidigare år, men verkligheten såg faktiskt lite annorlunda ut. Jag läste några novellsamlingar och de är inte inräknade under rubriken noveller utan bland lästa böcker. Så i verkligheten läste jag faktiskt fler noveller än tidigare och lyckades alltså med den här punkten också.
5. Försöka begränsa mig lite
Totalt misslyckande, men egentligen är jag nog ganska nöjd med det. Varför begränsa sig när man nu är intresserad av allt möjligt.
6. E-böcker
Jag löste faktiskt problemet med e-böcker under 2017 och numera går det bättre att läsa e-böcker. Jag föredrar ändå pappersformatet för e-böcker kräver en annan lästeknik än vad jag använder i vanliga fall, och den lästekniken är mer ansträngande och har många nackdelar.
7. Vara i kapp med recensionerna
Ett av de bästa besluten jag tog under 2017 var att börja med veckosammanfattningar för det har gjort att jag äntligen fått recensionsskrivandet under kontroll. Det händer att jag hamnar lite efter men eftersom jag får en påminnelse inom en vecka, när jag gör sammanfattningen, så har jag möjlighet att komma ikapp och högen med orecenserade böcker växer inte okontrollerat.

Hur det gick med utmaningarna under år 2017 tar jag i ett eget inlägg senare idag eller imorgon.

Planer för och förhoppningar inför 2018 kommer i ett eget inlägg imorgon.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar