söndag 7 januari 2018

En smakebit på søndag - Resan tillbaka


Den här helgen har varit mycket lugn. I fredags var jag på provtagning och sen åkte vi och veckohandlade. På lördagen blev det en del matlagning och maken både skivade och strimlade skinka att lägga i frysen. På söndagen hoppas jag att vi hinner plocka undan lite av julprylarna och så blir det de vanliga söndagsbestyren (planera veckomatsedeln osv). Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.  Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

------------------------------


Jag ska precis börja på en ny bok så min smakbit kommer från sidan 7 i Resan tillbaka av Karina Johansson (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)


"Branden lyste upp den skumma sommarnatten. Lågorna formades till en orange ljuspelare som steg mot himlen och kunde ses av alla Sunnebor som var vakna så här sent, en timme efter midnatt en julinatt 1980. En bit nedanför gården lekte skenet i vattenytan och människor samlades för att se hur huset långsamt gick upp i rök. För många av dem var det en spännande händelse. Men inte för henne. Varje gång en glasruta exploderade ryckte hon till och backade några steg och till slut stod hon inte ut längre. Hon vände ryggen till, drog in luft i lungorna och skrek ut sin förtvivlan över branden som tagit de fyra människor som stod henne närmast. De som betydde allt."





12 kommentarer:

  1. hemskt, tack för smakbiten, är mycket rädd för eld.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att höra vad du tycker om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Den boken har jag snart läst ut. Spännande med tidsresor. ;)

    SvaraRadera
  4. Usch så hemskt. Det där är en mardröm... Tack för smkabiten.

    SvaraRadera
  5. Den boken ligger i läshögen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Å, det hørtes dramatisk ut. Jeg fikk veldig lyst til å lese den!
    Vi ble ferdig med å ryddet bort jul i går, og nå må jeg bare finne alle de vanlige prylarna som ble ryddet bort før jul og få dem på plass igjen!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken början. Vilken smakbit. Nu vill jag veta mer :)

    SvaraRadera
  8. Det är nog tydligen idag julen "ska" städas ut, alla verkar göra det, och jag är inget undantag..

    SvaraRadera
  9. den boken kände jag inte till. förfärlig situation. tack för smakebiten! så otroligt klokt att göra veckomatsedel.

    SvaraRadera
  10. Låter som en intressant om än hemsk bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Den här boken var ny för mig, hemsk situation. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera