onsdag 14 februari 2018

Årets favoriter 2015 - granskning


Jag håller  på med att gå igenom mina Årets favoriter för att se om jag kommer ihåg dem fortfarande och om jag fortfarande kan tänka mig att läsa om dem, dvs om de fortfarande skulle platsa på listan om den skulle göras om idag.

Den här gången är det dags att gå igenom år 2015. Det var väldigt många som hamnade bland favoriterna det året och jag tror det vr då jag började fundera på att vara lite strängare i bedömningen på vilka som skulle vara med under Årets favoriter

2015

New Yorks gudar - Lyndsay Faye
Dit vägen leder - Rita Simu
Chanslös - Gail Carriger
Lämna inga spår - Hannah Nyala
Käre ledare - Jang Jin-sung
Svarthuset - Peter May
I tystnaden begravd - Tove Alsterdal
Låt mig ta din hand - Tove Alsterdal
Ljusets väktare - Marie-Louise Fritzén
Leon - Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Ellen: en roman om livet, kärleken och demens - Christina Kellberg
Den omöjliga kärlekens hus - Cristina López Barrio
Besked från Berlin - Otto de Kat
Dröm en liten dröm - Jamie Ford
Los Peregrinos - Cecilia Samartin
I mjölnarens spår - Stina Nilsson Bassell
Pensionatet vid världens ände - Camilla Davidsson
Fågel Felix - Magnus Jahnsson

New Yorks gudar kommer jag definitivt ihåg, troligtvis mycket på grund av filmen Gangs of New York där miljön påminner mycket om den i den här boken. Jag har uppföljaren, Tiga är guld, i bokhyllan men har ännu inte hunnit ta itu med den. Så den här platsar absolut på listan.
Dit vägen leder är en riktig favorit som jag definitivt kommer att läsa om. Garrigers Chanslös är också en sådan bok som man kommer ihåg, och jag måste skaffa den engelska fortsättningen på serien eftersom det bara är tre delar som översatts till svenska.
Lämna inga spår kommer jag ihåg småbitar av och själva stämningen i boken, men det är allt. Så den kanske inte riktigt platsar längre i listan.
Käre ledare var en riktigt intressant och skrämmande bok och den lär jag inte glömma i första taget. Svarthuset kommer jag inte ihåg så mycket om men där gjorde jag ju felet att jag inte fortsatte läsa serien direkt trots att jag sen skaffade nästa del. Kanske att jag kommer ihåg mer när jag väl läser del 2 och 3.
Tove Alsterdals böcker, I tystnaden begravd och Låt mig ta din hand, kommer jag ihåg och kan tänka mig att läsa om dem.
Ljusets väktare var en trevlig och bra bok, men jag kommer definitivt inte ihåg så mycket vad den handlade om så om jag skulle göra om listan idag så skulle den nog inte vara med.
Leon är inga problem att komma ihåg, Herkulesserien är ju en av mina favoritserier.
Ellen: en roman om livet, kärleken och demens vet jag handlar om demens men själva handlingen kommer jag inte ihåg så mycket om. Den boken skulle nog inte komma med om jag gjorde om listan idag.
Den omöjliga kärlekens hus  är skriven av en spansk författare och jag är lite svag för spanska/latinamerikanska författare så den platsar definitivt i listan.
Besked från Berlin är en av de här små böckerna som etsar sig fast i minnet så den platsar definitivt.
Dröm en liten dröm kommer jag ihåg var trevlig men eftersom jag inte kommer ihåg så mycket om den så skulle man nog kunna ta bort den från listan.
Los Peregrinos är tredje och avslutande delen i trilogin och jag älskar Samartins böcker och de passar definitivt på en favoritlista
I mjölnarens spår är en mycket speciell bok som jag definitivt kommer att komma ihåg länge och den fortsätter att vara en favorit minst lika länge.
Pensionatet vid världens ände är andra delen i en av mina absoluta favoritserier och alla böcker i den serien kommer alltid att platsa bland mina favoriter
Fågel Felix är sista delen i serien om apotekare Felix Larson och den trilogin är jag väldigt sugen på att lösa om snart.

Så 4-5 böcker skulle inte få vara med om jag gjorde om listan idag, och det tycker jag är ett bra resultat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar