onsdag 28 februari 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 9: Divor eller dämoner


Dags för Kulturkollos veckoutmaning som den här veckan handlar om divor och dämoner. Utmaningen lyder

Veckans tema är bredare än bredast, det är en rejäl spännvidd mellan divor och dämoner. Nu är vi så nyfikna på vad ni helst väljer när ni ska konsumera kultur? Är det divorna som lockar eller dämonerna eller möjligen båda? Konst, teater, litteratur, musik och film – divor och dämoner är rikt representerade och nu är vi nyfikna på er åsikt i divor vs dämoner. Vad väljer ni och varför? Tipsa gärna om något kulturellt verk som stödjer ert val.

----------------------------

Divor såklart!  Jag har alltid älskat divor! Demoner har aldrig riktigt varit min grej.  Jag hade en period då jag läste massor med biografier av och om gamla tiders filmstjärnor och många av dem var ju verkligen divor på alla sätt, t ex






Sophia Loren













Elizabeth Taylor















Lauren Bacall













Ava Gardner











Jag förknippar också diva med ganska många operasångerskor, t ex


Monserrat Caballé




Maria Callas - lite av en ursprungsdiva. Kallades också La Divina (Den gudomliga)





2 kommentarer:

  1. Underbara klipp du har hittat, härligt med divor som tar plats!

    SvaraRadera
  2. Ja dessa kvinnor är för mig en speciell typ av diva. Sen finns det många fler typer ...

    SvaraRadera