Recension: Artemis av Andy Weir

Författare: Andy Weir
Antal sidor: 343
Förlag: Bookmark förlag
Nr 26 Kaosutmaningen 2018

Månstaden Artemis är paradiset i rymden - för rika turister och excentriska miljardärer, alltså.
För Jazz är det alger till frukost, ölsubstitut på kvällen och en brits under marken. Till den dag hon erbjuds en oemotståndlig summa för att begå det perfekta brottet.
Men givetvis är inget så enkelt som det framstår. Jazz upptäcker snart att hon hamnat mitt i en konspiratioon för kontrollen av hela Artemis - och att hennes enda chans att överleva hänger på en plan som är betydligt mer riskfylld än det brott hon lovat att utföra."

------------

Jag har hört väldigt mycket positivt om den här författarens första bok, Ensam på Mars, och har delvis därför inte velat läsa den ännu. När det gäller hyllade böcker föredrar jag att vänta ett tag med att läsa dem så jag inte riskerar att ryckas med i yran utan kan bilda min egen uppfattning om boken. Så nu när Artemis kom tyckte jag att det vore perfekt att läsa den först för att bekanta mig lite med den här författarens böcker och senare kanske ta mig an Ensam på Mars.

Jag har läst lite sci-fi när jag var yngre och det var då jag kom underfund med att den genren inte riktigt var min "cup-of-tea". Jag har ändå provat på lite då och då för att se om jag inte skulle hitta något som ändå skulle fungera för mig, men tyvärr....ingenting hittills. När det gäller Artemis gick läsningen riktigt bra till att börja med, det var inte alltför mycket teknik eller maskiner. Själva rymdbiten avskräcker mig inte utan det var till och med lite roligt att läsa om staden Artemis, hur den var uppbyggd och hur allt fungerade där.

Huvudpersonen Jazz kändes ett tag som en ung kille och jag blev sen smått förvånad när det kom fram att det var en tjej. Och det var här som det skar sig för mig med den här boken. Jag förstår inte riktigt hur författaren har tänkt när han skapat Jazz, men hur han än tänkt så fungerar det inte för mig. Jag kan faktiskt inte ens skratta åt eländet och om Jazz och allt runt omkring henne ska vara humoristiskt, så är det inte min typ av humor. Allt det här får mig att tänka på mellanstadiet - då hade jag nog säkert skrattat och tyckt det här var jätteroligt.

Jag försökte ignorera min irritation över Jazz och bara koncentrera mig på handlingen men det gick inte, hon var med alldeles för mycket för att jag skulle kunna göra det och hela hennes inställning till saker och ting retade mig till den grad att jag snarare ignorerade resten än tvärtom. Jag försökte faktiskt t o m tänka på att hon var tonåring och att många tonåringar är rätt så gränslösa, men inte ens det fungerade.
Utöver det så var jag lite besviken på översättningens val av ord. Jag kan gissa mig till vilka ord som använts i originalet och för mig funkade inte översättningen speciellt bra, jag hade nog valt andra ord. Det vore faktiskt intressant att läsa boken på originalspråk för att se om den språkmässigt då fungerar bättre för mig.

Tyvärr, jag måste säga att den här boken var ingenting för mig. Det positiva var ändå att scifi-delen inte var så avskräckande så det är nog dags för mig nu att läsa Ensam på Mars istället. Om den håller samma nivå som den här när det gäller science-fiction så funkar det för mig så länge jag slipper personer som Jazz i berättelsen.
Artemis är både lätt- och snabbläst men tyvärr ingenting för mig.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Andy Weirs websida