torsdag 8 februari 2018

Recension: Livet blir aldrig som man tänkt av Anethe Bergendahl

Titel: Livet blir aldrig som man tänkt
Serie: Jessica Schöön, del 1
Författare: Anethe Bergendahl
Format: Häftad
Antal sidor: 296
Förlag: Anemon förlag
Recensionsexemplar

"Jessica Schöön har nyss fyllt fyrtio och arbeta som sekreterare i Malmö. Äktenskapet med Niklas rullar på och deras femtonårs bröllopsdag närmar sig.
Plötsligt över en kväll förändras allting. Det som absolut inte får hända - händer. Niklas lämnar henne och det blir allt svårare för Jessica att behålla hemligheten utan att bli avslöjad."

-------------------------




Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken och den passade så perfekt in på min läsplanering just då att jag tackade ja direkt. Livet blir aldrig som man tänkt är Anethe Bergendahls debutroman och del 1 i en planerad trilogi.

Jag blir alltid riktigt glad när jag läser feelgood att boken inte bara handlar om unga människor utan där huvudpersonerna är mogna, vuxna människor som hunnit med en del i sitt liv. Det har nog lite att göra med min egen ålder, böcker om unga människor är trevliga och man kan ju drömma bort sig en stund där också, men den där igenkänningsfaktorn ligger närmare för mig när huvudpersonerna inte är purunga.

Jag gillar Jessica, hon är en "vanlig" person som är väldigt sympatisk och man känner ju verkligen med henne när hon blir sviken av en person som hon litat så mycket på. Jag tror att de flesta kan förstå hur sådant känns och hur lätt det är att tappa fotfästet i en sån situation. Trots den avgrund Jessica faller ner i så kämpar hon sig upp igen och jag som läsare hejar på.

Det blir en del oväntade vändningar på vägen och slutet blir en liten överraskning, vilket nästan alltid är positivt för mig. Jag är inte jätteförtjust i alla delar av slutscenerna men på ett sätt blir det ju på det här sättet ett definitivt slut på det gamla och en början på något helt nytt.

Livet blir aldrig som man tänkt är en mysig, snabb- och lättläst feelgoodroman som jag tycker mycket om. Jag ser verkligen fram emot nästa del i trilogin för att få veta hur det går för Jessica!

Tack Anethe Bergendahl för rec.exet!

Man kan läsa ett litet smakprov ur boken HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Anethe Bergendahls websida



Livet blir aldrig som man tänkt finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Häftad/E-bok
Bokus Inbunden/Häftad/E-bok
CDON Inbunden/Häftad


1 kommentar:

  1. Mycket bra bok. När kommer en fortsättning?
    Med vänlig hälsning, Ingrid Kihlbom
    ingrid.kihlbom@gmail,com

    SvaraRadera