söndag 8 april 2018

Recension: Hämnaren av Jan-Erik Fjell

Titel: Hämnaren
Originaltitel: Hevneren
Serie: Anton Brekke, del 3
Författare: Jan-Erik Fjell
Format: Inbunden
Antal sidor: 397
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"I 1960-talets San Francisco döms den norskättade sextonåringen Danny till livstid för väpnat rån och mordförsök på en polis. Han hamnar på det ökända fängelset Alcatraz. Drygt trettio år senare besöker ett norskt par det nu nedlagda fängelset och får höra den makalösa historien om den unga norrmannen.
I nutidens Fredrikstad hittas en tonårsmamma mördad. Anton Brekke, som degraderats till patrullerande polis, är en av de första som kommer till mordplatsen och han tar till alla medel för att få komma tillbaka som kriminalkommissarie och kunna lösa fallet.
Allt eftersom Brekke nystar i trådarna upptäcker han oroväckande kopplingar till historien om Danny."

------------------------------

Hämnaren är tredje delen i serien om Anton Brekke och även den här boken kom som överraskningspost från förlaget precis som förra delen. Jag älskar ju överraskningar och ännu bättre blir de när det visar sig att man gillar boken. Jag hade tänkt mig att hinna läsa första delen i serien snart, men det har ännu inte blivit av och det går så bra att läsa de här i alla fall så första delen får jag ta itu med vid något senare tillfälle.

Jag tycker fortfarande, märkligt nog, om Anton Brekke, trots att han är nästintill olidligt inbilsk och egenkär. Eller kanske det är just därför jag gillar honom? Han är precis så övertygad om sin egen förträfflighet och att jag inte kan annat än att flina åt vissa av hans uttalanden och tankar. Det är nästan befriande att få läsa om en person som definitivt inte är pk och som högaktningsfullt struntar i jantelagen.

Intrigen är spännande och även om jag anar en del av sammanhangen så kommer andra som totala överraskningar. Den här intrigen är riktigt klurig och när slutet kommer är ingenting som man hade väntat sig

Hämnaren är, precis som Smugglaren, lättläst och spännande och hade jag inte redan i och med förra boken, känt att jag ville fortsätta följa den här serien så skulle jag definitivt ha känt det så nu. Nu måste jag bara se till att läsa första delen också.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Min recension av del 2 i den här serien

Smugglaren

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jan-Erik Fjells websida




Hämnaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar