Recension: Stieg Trenters Sturemordet av Jakob Nilsson

Titel: Stieg Trenters Sturemordet
Illustratör: Jakob Nilsson
Antal sidor: 94
Förlag: Kartago förlag
Nr 5 Kaosutmaningen

"Harry Friberg befinner sig på Sturebadet när en död kropp plötsligt faller ner genom glastaket. Mordoffret visar sig vara förläggaren Erik Karman. Spåren leder till en mystisk fransman och en rad händelser avslöjas som involverar unga kvinnor. Harry Friberg tar sig an utredningen och rör sig, som vanligt, hemtamt i genuin Stockholmsmiljö på sin jakt efter mördaren."

---------------------

Det här är den absolut första grafiska romanen jag läst och faktiskt så beslöt jag mig för att läsa den eftersom punkt nr 5 i Kaosutmaningen är "En grafisk roman" och då skulle jag klara den punkten.

Jag har läst de flesta av Stieg Trenters böcker och älskar dem så jag var väldigt nyfiken på hur det här skulle se ut.
Illustratören har gjort ett riktigt bra jobb, miljöerna känns verkligen genuina som Stockholm såg ut på 30-40-talet. Men, karaktärerna får mig automatiskt att tänka på Tintin och det vet jag ju inte om det var tänkt så.

Det jag märker ganska direkt är att jag nog valt helt fel bok. Stieg Trenter är känd för sina Stockholmsskildringar och även om den grafiska formen verkligen är bra på det sättet så föredrar jag att läsa Trenters beskrivningar i textform och låta honom måla upp bilderna i mitt huvud. Ett annat problem för mig, som hänger samman med bilderna, är att jag gärna vill bilda mig en egen uppfattning om hur karaktärerna ser ut och inte få någon annans uppfattning färdigserverad.

Utöver det så har jag lite svårt att förstå själva konceptet med grafiska romaner. Vem/Vilka är målgruppen? Oavsett vilken det är så tillhör nog jag inte den gruppen, jag föredrar alltid en bok med text istället för med bilder. Kanske jag ändå provar med någon annan grafisk roman, men då måste det nog bli en bok som jag inte läst i skriven form innan.

Mer info om illustratören kan man hitta på Jakob Nilssons websida

Stieg Trenters Sturemordet finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad