tisdag 3 april 2018

Recension: Täcknamn: Hilde av Kjell Ola Dahl

Titel: Täcknamn: Hilde
Originaltitel: Kureren
Författare: Kjell Ola Dahl
Format: Inbunden
Antal sidor: 381
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"1942 blir den judiske kuriren Ester med täcknamnet Hilde förrådd och undgår med nöd och näppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm möter hon motståndshjälten Gerhard Falkum. De är redan bekanta från Oslo. Han har flytt från tyskarnas misstankar om att han skulle h dödat sin fru Åse - Esters bästa vän.
Strax därpå omkommer Gerhard i en brand. Men så, 1967, efter att ha varit dödförklarad i ett kvarts sekel, dyker han upp på nytt. Han vill återuppta kontakten med dottern som han fick med Åse. Men varför nu, nästan tjugofem år senare?
Krigets händelser griper tag i Ester på nytt. Hon tvingas gräva i det förflutna och plocka fram färdigheter hon inte har använt på mycket, mycket länge."

---------------------

Ett nytt författarnamn för mig och så Norge under andra världskriget är två saker som jag helt enkelt inte kunde motstå och jag kände att jag måste läsa den här boken. Inte nog med det, jag fastnade totalt för det fina omslaget.

Jag har lite svårt för personerna i boken och tycker att den jag lärde känna bäst är den person som jag tyckte minst om, nämligen Gerhard Falkum. Ester som ju ändå är med genom hela berättelsen kommer jag aldrig riktigt nära och jag lär alltså aldrig riktigt känna henne.

Det här är en berättelse som jag fastnade direkt för när jag började läsa och kunde inte sluta utan slukade sida efter sida. Det är ett perfekt tempo i boken, man drivs hela tiden framåt för att få veta mer. Jag är tacksam för att varje kapitel börjar med en tids-  och platsangivelse, men trots det blir det lite rörigt emellanåt och jag måste stanna upp i läsandet och tänka efter, kanske tre tidsplan var en för mycket just nu för mig.
Slutet var en liten överraskning och inte riktigt i min smak, men passar ändå bra till just den här berättelsen

Täcknamn: Hilde är en välskriven, trovärdig och lättläst berättelse som jag tyckte om men som ändå inte fångade mig helt och hållet. Jag skulle ändå gärna vilja läsa mer av den här författaren, det känns som att kanske någon annan av hans böcker skulle passa mig bättre.

Tack Bokfabriken för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Kjell Ola Dahls websida



Täcknamn: Hilde finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar