tisdag 18 april 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 16

Idag har jag haft fullt upp men så har jag hunnit med mycket också. Jag har t ex äntligen blivit klar med listan på böcker som ska "omplaceras". Och nu ska den hållas up-to-date hela tiden så jag slipper göra om det jobbet.

Men lite till tänkte jag göra idag och då blir det att svara på Veckans bokbloggsfråga som ställs av Barnboksbloggen. Hon frågar

Vilken bok eller vilka böcker skulle du vilja läsa en fortsättning på skriven av en annan författare? Vilken författare tycker du i så fall skulle få äran att skriva denna fortsättning? Skulle du då vilja att boken skrevs som en uppföljare för att få veta vad som hände sedan, eller skulle du hellre vilja läsa samma historia fast ur någon av de andra karaktärernas perspektiv? 

-------------------

Nej, jag skulle nog inte vilja ha en fortsättning skriven av en annan författare. Själva företeelsen tycker jag är oftast lite onödig och det känns som om man bara gör det för pengarnas skull. Om nu en serie är slut t ex för att författaren dör, så låt den vara...

Men det finns såklart undantag. Ett bra exempel på fortsättning skriven av en annan författare är Tom Clancys serie om Jack Ryan. Efter att Tom Clancy dog tog Mark Greaney över huvudkaraktären Jack Ryan och har fortsatt att skriva serien. Varför jag tycker att detta är ett undantag är för att Mark Greaney redan innan Clancys död var medförfattare till flera av Clancys böcker och han är alltså väl förtrogen med både karaktärerna och Clancys sätt att tänka och skriva. Greaney har lyckats väldit bra med att fortsätta serien. Några av böckerna Greaney hittills skrivit är (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om böckerna)






Döden som diktator











Hot över Östersjön









Ett exempel till som jag tycker lyckats bra är Sophie Hannahs fortsättning på Agatha Christies serie om Hercule Poirot. Författaren handplockades för uppdraget och har alltså officiell tillåtelse att fortsätta serien om Hercule Poirot. De här böckerna tycker jag också fungerar väldigt bra.






Monogrammorden














Stängd kista









Även om nu de här fungerar så är jag annars inte speciellt intresserad av att någon annan fortsätter skriva en serie som ursprungsförfattaren av någon anledning inte själv fortsatt med.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar